cover

The Official Bootleg Series Volume 4: Infiltration of Dreams (live)

Giant Sand

CD (2003) - Ow Om

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Eksperimentell rock / Ørkenrock / Americana

Spor:
The Farm
Sage Advice
Shiver
Seldom Matters
Spun
Johnny Hit and Run Paulene
Blue Marble Girl
Film Score in A Minor
Sunshine of Your Love
Astonished
Delta Whip Around
Corridor
Le Finale
Static
The Beat Goes On

Referanser:
Tom Waits
Neil Young
Bob Dylan

Vis flere data

Se også:
Chore of Enchantment - Giant Sand (2000)
The Love Songs - Giant Sand (1988)
Cover Magazine - Giant Sand (2002)
The Official Bootleg Series Volume 5: Too Many Spare Parts In the Yard Too Close at Hand - Giant Sand (2003)
Is All Over... the Map - Giant Sand (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Grazie, grazie, grazie...

'Sometimes things just occur, and we have no right to judge but just to bear witness.' Howe Gelb

På denne fjerde utgivelsen i serien av "official bootlegs" har Ow Om/Howe Gelb samlet en del konsertopptak fra perioden 2000-2002, foretatt både i Europa (Hellas, England, Tyskland) og i USA (NYCs Knitting Factory). Sammensetning av musikere er bred, med Gelb, John Convertino og Joey Burns som "kjernen". Ellers gjester blant andre venner som PJ Harvey og Grandaddy her, og skaper til tider litt lett, røveraktig Rolling Thunder-stemning.

Giant Sand er jo et orkester som i høyeste grad hører hjemme på scenen, de skaper alltid stort rom for improvisasjon, lar tilfeldighetene gjerne råde og våger å eksperimentere med det uventede foran publikum. Det kan slå begge veier, men her er både fremføring og låtutvalg av ypperste klasse - og som vanlig med varmen og humoren hele tiden nært tilstede. Innledningsvis hylles Rainer Ptacek med en avspilling av The Farm før bandet går på scenen. Platen av samme navn (Glitterhouse, 2002) anbefales forøvrig på det sterkeste. De etterfølgende fem låtene er alle hentet fra Barbican Theatre i London den 3/11-01 - Beyond Nashville-kvelden, og er et meget imponerende sett. Kraftfulle Sage Advice (tittelkuttet fra Blacky Ranchettes tredje og foreløpig siste album, 1990) gis ny giv av trompetist Noah Thomas og fiolinist Susan Voelz, og står seg fremdeles som en av Gelbs sterkeste låter. Det gjør også Shiver fra Chore of Enchantment. Her med en gammel radiospot som ruller i bakgrunnen, der Hank Williams snakker om "how to write good songs..." Gelb har blitt glad i kassettspilleren som verktøy. Han bruker flittig alskens ulike opptak, særlig på sine solokonserter, men også som her med Giant Sand. Seldom Matters er en annen personlig favoritt (fra Ramp, 1991), og selv om det er lett å savne Victoria Williams' kvekking funker den fremdeles, denne vakre låten med ditto linjer som "Seldom matters the words that you say, matters less the noise you play, melody wraps it up in fine display..."
Skulle den mer støyende delen av Giant Sand være å foretrekke, så vil nok versjonen av Xs Johnny Hit and Run Paulene, sammen med PJ Harvey falle i smak.

Barbican-kvelden var en meget god kveld for Sand. Ellers er det plukket opptak fra litt ymse steder. Blue Marble Girl kjennes fra mange sammenhenger og variasjoner. Det finnes ikke noe slik som en "ferdig" Giant Sand-låt, slik har Gelb en del til felles med jazzmusikere, og jeg liker å se ham nettopp som en slags brobygger mellom Monk, Coltrane og Davis og Hank, Bob og Neil. På denne ni-minutteren av Blue Marble Girl forsøker Gelb å kombinere med Miles Davis på CD-spilleren. Hvordan han beskriver dette er illustrerende for mye av det han står for: "The CD player didn't function well and threatened to ruin the whole thing. As a compensation a fantastic, bizarre odyssey, I'd almost say, a symphony came out..."
Symfonien flyter over i pianobaserte Film Score in A Minor, som er mer i tråd med pianoplaten Lull Some Piano (2001) og videre over til en dirty bluesutgave av Creams Sunshine of Your Love. Versjonen her er plukket fra en konsert i Hamburg med blant andre Aaron Burtch og Jim Fairchild (Grandaddy) som medvirkende.

Det er plass til mye snacks på 70 minutter, som fine Astonished in Memphis/Leather som er siste låten fra en konsert i Milano, og avrundes med Goldfrapps Human-plystring. Eller den lange fri-versjonen av The Beat Goes On (Sonny Bono) som publikum også omfavner, eller Corridor/World Stand Still fra Purge & Slouch (1993).
Men uansett hvor de er i verden og hva de enn spiller: Giant Sand er sannelig en unik organisme.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


KRAMPE - eller hvordan en snarvei førte til at du gikk deg vill i skogen

Fortellingen om progressiv rock er fortellingen om en utvikling. Dens historikk har ingen egentlig begynnelse eller slutt., men heller er det en påpekelse av interne faser i en bestemt musikkstil.

Podium

Hovedsiden / Siste:

The Secondhand Emporium søke...
14.11.17 - 12:09

Veldig fint innlegg, takk 192.168.0.1...
08.11.17 - 10:05

Jeg er enig med...
08.11.17 - 10:04

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo