Townes Van Zandt

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fordømt god

Jim White. Mannlig supermodell, surfer, maler, musiker, poet, you name it.

Jim White.

Mannlig supermodell, surfer, maler, musiker, poet, you name it. Allsidig er han, og heldigvis lager han også fordømt god musikk.

Denne gang produserer Joe Henry halvparten av sangene. Han etterlater sine sedvanlige dype spor i lydbildet. Men den knallgode forgjengeren til denne plata, "No such place", beviste at Jim White klarer seg utmerket uten stjerneprodusenter og stjernegjester. Stjerner finnes det likevel flust av på noe tungt titulerte "Drill a hole in that substrate and tell me what you see".

Aimee Mann synger forførende og sugende, som alltid, på det sumpete og glimrende åpningssporet "Static on the radio". M. Ward låner sine seks strenger til lavmælte og like sumpete "Bluebird". Eric Heywood spiller lekker pedal-steel på platas beste spor, "That girl from Brownsville, Texas". Nydelige Oh Susanna korer perfekt på "Borrowed wings". Bill Frisell stiller opp med gitaren på "Objects in motion". Hele Barenaked Ladies korer på og produserer "Alabama chrome". O store Mary Gauthier korer og o ikke fullt så store M. Ward spiller gitar på det fantastiske sistesporet "Phonebooth in heaven".

Jim White vokste opp i et strengt religiøst hjem i Florida. Derfor er det ikke overraskende at både religion og sørstatsgotikk preger musikken hans. Likevel er det større spredning i uttrykket nå enn på "No such place". Plata er innom lavmælte, småjazza og atmosfæriske ballader som "Static on the radio", "Bluebird" og "Phonebooth in heaven". Funky og skittent blir det på "Combing my hair in a brand new style". "That girl from Brownsville, Texas" er en countryballade. På "Borrowed wings" serveres litt bluegrass-blues. De resterende sporene befinner seg i de suggerende, småjazza og atmosfæriske sumpene hvor Joe Henry holder til.

Liker du Joe Henry, Daniel Lanois og Jim White sin "No such place", kan du ikke gjøre annet enn å kjøpe denne plata. La meg refrasere: Liker du musikk i det hele tatt, er dette et sikkert kjøp, æresord.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10

pstereo logo