Stina Nordenstam

Rykestrasse 68 - Hanne Hukkelberg (2006)
Blood From a Stone - Hanne Hukkelberg (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Detaljerte viser

Hanne Hukkelberg har ikke laget en plate du skal høre på. Little Things krever lytting.

Det nyoppstartede plateselskapet Propeller Recordings, på Grünerløkka, står bak Hanne Hukkelbergs første fullengder. Og sjekk ut musikerne hun har fått hjelp fra - blant annet fra Kaada, Jaga Jazzist, Shining og Xploding Plastix. Så er resultatet bra, da? På et søtt lite presseskriv blir Little Things beskrevet som knitrepop med jazzrusk i lomma. Høres det pretensiøst ut? Ja... kanskje litt. Og alt knitter og rusk kan til tider og komme litt i veien for melodiene, men stort sett fungerer dette greit.

Little Things er litt sær, for det meste brasær, som jo er meget så sjarmerende. Og tar du deg tid til å lytte, vil det åpnes en spennende liten verden her med mange detaljerte viser. Ja, for her skjer det mye moro. Det plystres, vann skvulper, og vinflasker, kopper og kar får svingt seg. Sammen med blant annet rastløs programmering, ruslende banjo, et snurrig keyboard, lystige saxofoner og ompalyder fra tubaen, får man en rekke stemningsskapende låter. Den jazza, cabaret-aktige Little Girl, med en nydelig melodi og den sære (brasære) kombinasjonen Casio, banjo og tuba i tillegg til kopper og kar, er en av dem. Søte Ease viser hva røsten til Hanne Hukkelberg er god for. Meget så nær, inderlig og sjarmerende. Do Not as I do byr på sprudlende nynning og sløye melodier for din velvære. Sjekk også ut svevende Balloon.

Kongsbergjenta synger med en islandsk-aktig aksent, og mye tyder på at Hukkelberg har en og annen Björk-skive i samlingen. Hanne minner også litt om Björk. En snillere mer skranglete utgave, kanskje. Ellers hører jeg mye Stina Nordenstam her. Og dette er rett så fint, bortsett fra noen spor på slutten av plata. Blant annet True Love som Hanne snakker seg gjennom. Ikke til det kjedsommelige, men faktisk til det irriterende. Her snakker vi dårligsær eller sær for å være sær. Huff! Det samme gjelder vel Kæft, som byr på sprelske lyder fra piano, saxofon og klarinett før dette avbrytes av "Takk, hold kæft mann!" på dansk. Litt artig maksimalt én gang. Dette sporet skulle nok ikke overlevd idemyldringen, nei.

Vel. På Little Things males det med lyd. Og det er til tider meget skjørt og vakkert. Melodiene er likevel jevnt over ikke gode nok, og Hanne Hukkelberg lykkes ikke helt. Mangelen på gode melodier gjør dette mindre engasjerende, og lysten til å lytte minker. Men potensialet er stort her, og det blir spennende å se hva denne 24 år gamle debutanten trekker fram fra roteloftet neste gang.