cover

Regard the End

Willard Grant Conspiracy

CD (2003) - Glitterhouse / S2

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Countryrock / Americana / Kammerpop / Folk

Spor:
River In the Pines
The Trials of Harrison Hayes
Beyond the Shore
The Ghost of the Girl in the Well
Twistification
Another Man Is Gone
Soft Hand
Rosalee
Fare Thee Well
Day Is Passed and Gone
The Suffering Song

Referanser:
Lambchop
Nick Cave
Calexico
Tindersticks
The Walkabouts

Vis flere data

Se også:
In the Fishtank 8 - Willard Grant Conspiracy & Telefunk (2001)
There But For the Grace of God - Willard Grant Conspiracy (2004)
Let It Roll - Willard Grant Conspiracy (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Mord, overgrep, angst, lengsel og sorg

Fisher sin rungende stemme blander sømløst nevnte Wagner, Nick Cave og Stuart Staples fra Tindersticks.

Willard Grant Conspiracy (WGC) er et slags kollektiv av musikere ledet av Robert Fisher. Han mener visstnok at all musikk lages best av en organisk gruppe, en "familie" av musikere. Kurt Wagner fra Lambchop har gjort det lenge, med stort hell. Fisher sin rungende stemme blander sømløst nevnte Wagner, Nick Cave og Stuart Staples fra Tindersticks.

WGC er denne gang forsterket av Chris Eckman fra The Walkabouts, Jess Klein og Kristin Hersh fra Throwing Muses. På "Regard the end" dykker kollektivet dypt ned i den amerikanske folkemusikkarven. Mord, overgrep, angst og lengsel og sorg går igjen. Fire av låtene på "Regard the ned" er opprinnelig tradisjonelle sanger, der teksten er beholdt og musikken er ny. Både glimrende "River in the pines" og "Twistification" inneholder den uslåelige kombinasjonen av to elskende og minst ett dødsfall. "Another man is gone" og "Day is passed and gone" omhandler også døden, den første på en brutal måte, den andre som en naturlig slutt på et liv.

Fisher og hans venner klarer på alle måter å veve inn de tradisjonelle sangene i sine egne originalkomposisjoner. Bare småsvake "Soft hand" faller litt utenfor hva jeg føler er essensen i "Regard the end". Selv om Fisher skriver mer om sin selvforakt og sine lengsler av diverse slag, er døden et gjennomgående tema. Mektige "Beyond the shore" er muligens platas beste spor og kunne like gjerne vært en tradisjonell avskjedsballade til livet. På "The ghost of the girl in the well" synger Kristin Hersh uhyggelig og perfekt spøkelsesaktig. Nydelige "Fare thee well" er en bitter avskjed til en elsker eller kanskje et tidligere liv. Jess Klein korer bra både på denne og flere andre sanger på plata. På det monumentale sistesporet "The suffering song" følger vi en familie gjennom en mors siste dager. Konklusjonen blir selvfølgelig at lidelse vil ramme alle en eller annen dag. Banalt, men sant.

"Regard the end" er en perfekt tittel på et album fylt med et par virkelig gode låter, mange gode og et par ikke fullt så gode.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 7/10

pstereo logo

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo