No Doubt
Korn

Tasty - Kelis (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fremdeles fargerik

21 år og andre utgivelse i superstjerneklassen. Denne dama har det definitivt bra!

Kelis rokket en del med mitt verdensbilde med hensyn til hva Rn'B musikk var for noe med Kaleidoscope i 1999. Singelen Caught Out There satte antakeligvis en støkk i flere enn meg. En tøff og sint dame, med flere hakk mer selvtillit og uavhengighetsbudskap enn Destiny's Child og stort sett alle andre i RnB-genren til sammen. Hard og kontant stil, blandet med uforutsigbare låter gjorde Kaleidoscope til en spennende og meget vellykket langspiller.

Den vanskelige nummer to er Wanderland. Samme produsentteam (The Neptunes), men litt mindre medspillere (bortsett fra Fieldy, fra Korn, og No Doubt). Kelis forteller selv at det var nettopp Pharrell Williams og Chad Hugo i The Neptunes som i sin tid fanget henne opp, og at dette ikke var et samarbeid "man bare avsluttet" uten videre. Williams beskriver Wanderland som "retropop for neste årtusen", og platens cover prydes av en åttitalls-kledd Kelis. Samtidig er mitt inntrykk at Wanderland vandrer inn lenger inn i den moderne soulen enn tilbake til noe som kan benevnes retro-aktig.

The Neptunes skyter ikke spurv med kanon denne gangen heller, lydbildet er enkelt og smektende med vekt på rytmen, ja, og så stemmen til Kelis da naturligvis. Første singel-valg er Young, Fresh'n'New, en ikke så enkelt iørefallende, faktisk snarere noe krevende RnB-låt. Samtidig er de mer avslappede låtene på Wanderland - som for eksempel Shooting Stars - vakrere enn de samme forsøkene på Kaleidoscope. Digital World (med Roscoe) kommer vel nærmest det som signaliseres av retropop. Langt unna radiopop av det enkle slaget likevel, og vel og bra er det - jeg tror vi har å gjøre med en dame som ikke selger seg for billig til markedets pengeorienterte soulmaskin. Snarere gir hun den motstand, og det er befriende uvanlig!

Retro eller ikke, Wanderland er like fargerik som forløperen. Her dukker det plutselig opp litt sytti-tall, her ramler det inn gnikkende heavygitarer og knallhardt komprimerte pumpende rytmer om hverandre. Min konklusjon er at Wanderland (og Kaleidoscope) er et eksempel på meget vellykket kjemi mellom en ung artist uten følelse for begrensninger, og et godt produsentteam som evner å vise henne fram med det særpreget hun har. Ja takk, gjerne en porsjon til!