[capsule review in English available]

Hennes glade latter prydet Palestinas himmel
En snikskytter fant henne
Ett skudd i pannen, i Sarahs lille hode
Ta bandasjene vekk fra Sarahs øyne
Og la henne se sin morders ansikt!
Sarah, min Sarah...

Det er en modig utgivelse, dette. Kirkelig Kulturveksted har også tidligere vist at tilknytningen til den kristne kirke ikke hindrer dem i å gi ut verdensmusikk som ikke nødvendigvis deler det allmenne kristne synspunktet. Men få utgivelser har vært så direkte som denne. Banna skjuler ikke sin bitterhet til staten Israel på dette albumet, men hennes bitterhet er reflektert og subtil. Klagesangene er ikke tilegnet Israel som folk og stat, men uttrykker fortvilelse og sorg over en konflikt som har tatt mange liv og redusert begge sider bitre og sorgfulle folk, uvillige til å tilgi og legge et vanskelig halvt århundre bak seg.

Historien om 16 måneder gamle Sarah Abdel Haq som ble drept 1. oktober 2000 er bare en av mange tragiske fortellinger Rim Banna forteller på The Mirrors of My Soul. Hun forteller om sitt folks lidelser i en av verdens mest langvarige og håpløse konflikter på en gripende og poetisk måte. Det er spesielt de uskyldige ofrene som får Rims oppmerksomhet; barnemartyrene, de fengslede, den engasjerte ungdommen. Alt blir presentert med hennes vakre og klare stemme på arabisk, og det er vanskelig ikke å bli grepet av direktheten i musikken.

Hvis du ikke har kjennskap til arabisk vokalmusikk tar det kanskje litt tid å venne seg til den spesielle stemmebruken. Konsonantene er harde, det er litt skarring her og litt harking der, og vibrato blir brukt på helt andre steder enn vi forventer. Plutselig kommer et lite hyl på slutten av frasen, og man skvetter litt. Men etter hvert som man hører på det blir man glad i denne måten å uttrykke seg på, og jeg mener dette gir vokalen en følelse og et engasjement man ikke hører ellers.

Rim Banna formidler mye med sin tilsynelatende ordinære stemme. Hun har en enorm kontroll og føyer seg nydelig inn i kompet, og selv om jeg ikke skjønner hva hun synger uten å lese oversettelsene i coveret, vet jeg hva hun mener og føler når hun synger. Og tro på ingen måte at Rim Banna driver med din vanlige Opa Opa/Antique/Tarkan-gla'-etniske pop. Det er ekte instrumenter i bruk her, virkelig gode tekster og et stort hjerte med en glødende pasjon.

Stilmessig veksler platen fra det helt nedstemte og rolige på The Karmel of My Soul og Sarah, til gladere, raskere melodier i Malek, The Moon Glowed og Masha'al. Arrangementene er litt annerledes enn vi europeere er vant til, vi hører de tradisjonelle arabiske melodilinjene og akkordprogresjonene, men de norske musikerne og Rims ukrainske ektemann, Leonid Alexeienko, har nok også hatt et ord med i laget. Dette er spennende å høre på, selv om det tar litt tid å bli vant med lydbildet. Jeg synes spesielt stemningen i de roligere sangene er god, de raskere blir i mine ører kanskje litt ensformige og enkelte ganger nesten anmasende. En av disse er The Moon Glowed, etter min mening utgivelsens svakeste spor. Den har ingen formkurve, her turer musikerne fram helt uten variasjon i fire minutter, selv ikke Bannas pene stemme klarer å gjøre sangen noe spesielt interessant. Dette gjelder også for et par andre låter, for eksempel Malek. Et par av uptempo-låtene er derimot meget bra, for eksempel The Top of the Mountain, som er noe så sjeldent som en arabica-countrysang, som med engelsk tekst like gjerne kunne vært fremført av Alison Krauss eller Gillian Welch.

Likevel er det først og fremst de rolige sporene som imponerer. Det er noe med den triste stemmen, den passer veldig godt til den kirkelig kulturverkstedske sounden med klangfylte gitarer, drømmende perkusjon og akustiske basslinjer. To gullkorn her er Fares Odeh, sangen om den 14-årige martyren, og Sarah, sangen om den drepte babyen. Disse ofrene har virkelig fått en verdig arv etter seg i form av en gripende og minneverdig hyllest fra Rim Bannas munn.

Også nylig avdøde Yasser Arafat blir hyllet, i sangen The Voice, the Fragrance and the Figure. Med ordene "Jeg kommer tilbake, ville blomster, ta vare på min stemme, min duft og min skapning..." avslutter Banna albumet med et håp om at en ny leder vil videreføre Arafats arbeid med fredstanker og diplomati.

Jeg har vokst med dette albumet. Nydelige tekster, en vakker stemme og høy kvalitet på produksjonen generelt gjør det meget tiltrekkende. Men de svakeste låtene trekker dessverre helhetsinntrykket ned.

Er du ute etter en annerledes opplevelse anbefaler jeg herved Rim Banna.