The Necks
Wire
Jesus and Mary Chain

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sløy støy, esse

Det holder ikke at Steve Albini sitter i produsentstolen når alt man har å by på er støy og repetisjoner.

For de fleste band er det et stort fortrinn å kunne sette "produsert av Steve Albini" på omslaget til ei skive. Selv mer enn to tiår etter at grunge og alternativ rock var "the new loud", er Albinins navn fortsatt forbundet med kvalitet og nybrottsarbeid. Så også for den australske støyrocktrioen My Disco som nå er ute med sin tredje langspiller, Little Joy. For andre gang med Albini i produsentstolen.

My Disco ble dannet i Melbourne i 2003, og ble tidlig kjent for sine uortodokse konsertareaner som inkluderte fortauer, kjøpesentra og kunstgallerier. Etter å ha sluppet debuten, 7-tommeren Collapse Of An Erratic Lung samme år, opparbeidet de seg et rykte som hardtarbeidende musikanter ved å turnere både hjemlandet, sørøst-Asia og Mexico rundt. Debutlangspilleren Cancer ble sluppet i 2006, og oppfølgeren Paradise kom året etter. Sistnevnte innledet trioens samarbeid med Albini, og ble spilt inn i hans Electrical studio i Chicago.

Samarbeidet må ha gitt mersmak, for Little Joy har også blitt til i produsentlegendens hjemlige studiohule. Forventningene til tross, etter et par runder i spilleren, ser man fort hvilket lune bandet er i på sin tredje langspiller. Vokalmessig høres Liam Andrews ut som en krysning av Courtney Taylor-Taylor fra Dandy Warhols og Jim Reid fra The Jesus and Mary Chain - med andre ord, sånn passe sløy og uinteressert ut, spesielt i stonertrippen Turn. Mer enn halvparten av den ni minutter lange instrumentallåten Young er på sin side en stor perkusjonstripp, men ingen spesielt tøff en. Trommis Rebeiros tekniske briljering går sikkert rett rett hjem hos kvisete tenåringer som har fått sine første trommestikker i julegave, men for en lytter er det bare anmassende og grusomt repetetivt.

My Disco holder seg på den sløye stien gjennom mesteparten av Little Joy. Til tross for at det ikke hersker tvil om at bandet består av usedvanlig dyktige musikere, klarer ikke låtene å engasjere gjennom veggen av feedback og fuzz. Avslutningssporet A Turreted Berg er muligens det ene unntaket, men en låt alene er ikke nok til å heve ei skive. Endesløse trommerier og gitarrifferier får meg til å se på klokka, gjespe og lure på om jeg skal gidde å trykke "play" enda en gang. Nei, nå får det være nok.