To Rococo Rot
Mouse on Mars

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Elektronisk folk-melankoli.

Tarwater formidler dyster, men optimistisk melankoli, og blander kald elektronikk med varme instrumenter. Resultat: lekker, moderne tristesse.

Et sted mellom arty indie og elektronika finnes tyske Tarwater, som med Dwellers on the Threshold blander dyster folk med moderne programmering.

Som en fellesnevner består låtene av mørk vokal og enkel gitar på en bakgrunn av elektroniske lyder og minimalistiske rytmer. Tro for all del ikke at noe av dette er egnet for bruk på klubb eller dansegulv. Det er snarere snakk om tradisjonell og stemningsfull historiefortelling i en moderne og sofistikert innpakning. Som en oppgradert samtidsversjon av depressiv visesang, som tidvis er spennende og skjørt, og med en frisk elektronisk innfallsvinkel.

Platen starter av alle ting med norsk kvinnesnakk, over maskulin databass, dyster gitar og syntetisk elektro-klang. "Her slutter Europa", sier den norske performance-kunstneren Tove Avenstroup. "Tærne svulmet. Rot-rot-rotløs. Hvit sommerfugl. Krokodille." Høyst sannsynlig er det snakk om tonesatt kontemporær kunst. Det høres kaldt og dødt ut, noe som også helt sikkert er meningen. Men Tarwater tiner fort, for snart får man et mer organisk lydbilde og akustiske innslag som gir en viss varme. Vokalen på resten av plata står Ronald Lippok for, med sin mørke og tidvis triste stemme.

Musikalsk lener Tarwater seg på det melankolske, med sporadiske besøk innom det skumle og ekskluderende. Med iskald elektronikk sper Lippok og Jestram på med strenger, gitar, harpe og andre varme detaljer. Av og til lyder det rett og slett nydelig, som i forsiktige Now, der en tiltalende innestemme hvisker ordene mens instrumentene og elektronikken bygger harmonier.

Kremtoppen Miracle of Love er en vakker framførelse av noe som engang har vært en Swans-låt. Mens Perfect Shadow er tradisjonell akustisk pop-melankoli kommer genre-blandingen tydeligere fram på Dogs and Light Tents: 80-talls popcornsynth-melodi over depressiv akustisk gitar og en elektronisk rytmeseksjon får plata til å blomstre ut av stereoen. De få intetsigende sporene får heller være vann under broen.
I forhold til de nevnte høydepunktene blir de ubetydelige.

Produksjonen på Dwellers on the Threshold er sparsommelig, men svært effektfull. Ikke en overflødig detalj, men et skarpt fokus på å finne den riktige rammen for hver enkelt meddelelse. Om det er tysk elektronika med depressive pop-influenser, eller om det er trist indie/folk med klare elektronika-referanser er ikke godt å si.

Musikken har røtter i det tradisjonelle, men den uttrykkes utradisjonelt. Hovedårsaken til at det høres relativt nyskapende ut er måten gitar og sang blandes med elektroniske virkemidler og et minimalistisk lydbilde. Overraskende deilig.

The Dining Rooms - Numero Deux

(Guidance Recordings Inc.)

Overraskende lekre bølger fra Italia strekker seg over Frankrike og når helt opp til norsk kyst.