Calexico
Gastr Del Sol
ABBC

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Inn i ørkenen

Naïm er etterlatt i byen, Thomas har startet vandringen inn i ørkenen på egen hånd.

Samarbeidet mellom Thomas Belhom og Naïm Amor har visst opphørt. Franskmennene dro til Tucson, Arizona med sitt Amor Belhom Duo, der de raskt fant seg til rette sammen med kretsen rundt Calexico, et samarbeid som utkrystaliserte seg i Tucsons svar på ABBA; ABBC (Amor, Burns, Belhom, Convertino). Nå må Thomas klare seg på egen hånd, og det gjør han tilsynelatende aldeles utmerket.

Det er ikke noe særlig infomasjon på den utgivelsen jeg sitter på, men han er vel ikke helt ensom der ute i ørkenen. David Grubbs (Gastr del Sol) kan i hvert fall høres på gitar og vokal, men ellers er det nok Belhom som styrer spakene, med gitar, bass, trommer, opptaker, trekkspill, keyboards og alt som skal til. Remedios har blitt et finstemt album med lik vekt på solsvidd ørkenrock og lat post-rock, Calexico og Gastr del Sol, kan man vel si. Han tegner noen riktig så troverdige bilder av kaktusskygger og spøkelsesbyer, en stemning som holdes gjennom hele platen. Utstrakt bruk av trommer/perkusjon driver låter som Remedios og Who's Big, mens langsom twang og akustiske stunder foran leirbålet (Kingdom) holder tempoet stort sett nede.

Belhom viser at han er i ferd med å bli godt kjent i grenseområdene mellom USA og Mexico. Det er på stemningsfullt vennlige bilder som Two Minutes Heaven (trekkspill/gitar), den lange og dvelende Sur le Depart og Mathilde at Belhom treffer best. Han dyrker også mer mystiske nattstemninger (franskhviskende Métastase, med noen ubehagelige skrapende lyder) og minnes sitt hjemland i Viva/USA ("When I live in France, it's all different, small streets walking alone..."). Jeg har aldri likt den flate stemmen til Grubbs, og hans bidrag på Twice 'Round the Harbor trekker mer ned enn opp.

Remedios er faktisk noe av det bedre jeg har hørt fra denne kanten, selv om det ikke er en plate som vil brenne seg fast lenge etter at sanden har hvisket bort fotsporene til Thomas Belhom.

Broadway Project - The Vessel

(Memphis Industries)