Stille

Undertakers Cirkus

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

En fotnote

'Å sangen deinn vil gå sin gang blaint både døv og stum, å stakkars dæm som synns at deinn e kjedeli å dum'

Er 25 år gammel progressiv rock med jazz, disco, funk og viseinnslag ispedd pompøse blåserrekker og tekster på kav trønders med venstrevridd innhold din greie? I så fall, møt Moas ark, nå også på CD.

Denne glemte gruppas eneste LP utkom i 1980 på det regionale Stark Productions og det i høyeste grad hjemmelagde preget over originalen er pietetsfullt fulgt opp på CDen. Ut over et par fotos av bandet i aksjon får vi ingen opplysninger om bandets bakgrunn, men ved gransking i rock-litteraturen finner vi at Moa oppstod som produkt av en sammensmelting mellom bandene Apokalypse og Skonrock. Sistnevnte var Trondheimsmestre i rock 1975, og begge bands medlemmer fylket seg bak trompetist, gitarist og vokalist Erik Moa som ga navn til bandet. Jomfrutur var kulminasjonen på deres virke, da gruppa ble oppløst allerede i 1981, og spillejobbene i all hovedsak begrenset seg til det hjemlige "fest på lokalet med karsk på lomma"-nivået.

Ved gjennomlytting er det de big band-aktige messingblåserekkene som stikker seg mest ut. Det er da unektelig noe Jaga Jazzist møter Motorpsycho ved dette, sånn 20 år før tida? Blåserne er det sammenbindende element på en plate som ellers spriker som frosne uteliggertær i alle retninger. Det går fra visepop til plain heavy. Besetningen på ni trakterer en stor og variert instrumentpark som de absolutt behersker. Dette er høyt kvalifiserte amatører med mye trøkk i leveringa. De fleste numrene er skrevet av sanger og gitarist Bernt Gausen og han er ikke redd for å fleske til. Lytt for eksempel til den ikke helt vellykkede, men hardtslående Voldtekt. Når det gjelder tekstene er tendensen gjennomgående venstreliberal og "riktig", selv om nevnte voldtektslåt er rent skildrende og dermed ment å skulle ha en implisitt sannhet innskrevet: "Hainn slår mæ i trynet/ Kjenne æ blør/ Det svartne æ trur at æ dør..."

Det begås ellers ingen stor rocklyrikk her, til det blir det for mye programriktig innhold som begrenser uttrykksmulighetene, eksempelvis: "Lønnsomheita e fer lav/ sei dæm som bestemme /Bøgdafolket bøy itj av/ samme kor dæm skræmme/ Vi læt oss itj fløtt herfra".
Eller som i sangen om Pønken:
"Veft me heinnern, sprik med tærn
Tøsj å vis at du e gærn
Slå ut teinnern gå med pigg
Vårrå værst å vårrå stygg
Pønkens mål å pønkens lov
E våkn opp å slutt å sov
Som pønker ska du provoser
Å vækk opp stadig fleir å fleir..."

Alt i alt gir plata preg av kuriosa, og utgivelsen kan egentlig bare anbefales folk med mer enn alminnelig interesse for norsk rocks historie. Moas Ark er en fotnote i denne historien, selv om gruppa ble gjenoppdaget med et spor på samleplaten Sjeldne Norske Grooves: Aerien Voyage, 2004 (oppfølgeren til Maiden Voyage. Del 3 Stellar Voyage kom sent 2004.) Hvis CD-utgivelsen er et forsøk på å følge opp denne smule fornyede oppmerksomhet fra en ny generasjon musikkfreaks er den velkommen både som tidsbilde (norsk prog anno 1980) og sinnbilde på den etablerte platebransjens vegring i forhold til hybridmusikk som dette på det diskofiserte sene 70-tallet. Uansett: Mest for komplettister, og et billig alternativ til å anskaffe LP-originalen, som (selvsagt) er blitt en dyr jækel på eBay.