La meg slippe inn i hjertet ditt
Det vil alltid bli en dag

Aage Samuelsen

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ekte vare, hel ved

Her er det storhet i det enkle, og dette må da være blant Sputniks beste plater.

"Fuck Deg" er et av budskapene på Sputniks nyeste CD, utgitt på tampen av hans periode som kulturredaktør for Otto Jespersens TV-show Rikets røst. Sputnik, alias lastebilsjåføren Knut Storbukås fra Telemark, har vært en god grunn til å henge med på Jespersens program i denne omgangen (høsten 2007). Vi har sett ham som Hank von Helvete i en god Turboneger-parodi, som pop-pimp med silikondamer i armkroken og som badass rapper i en kul video laget til låta Fuck Deg – Trond Giske.

Sputnik virker ikke helt komfortabel i disse omgivelsene, hvor alt er sleivspark, ironi og råprat. Sputnik er nemlig ekte vare, en hundre prosent oppriktig artist som synger om dype og ekte følelser. I Otto Jespersens verden virker han en smule fremmed selv om han gjør gode miner til slett spill. Sputnik er hel ved, med beina godt plantet i bakken. Ironisering virker liksom ikke på denne karen, han er for solid forankret i en tradisjon av folkeskikk, anstendighet og god gammaldags arbeidsmoral til å falle inn i Jespersens evige flåsing og gap med alt og alle. Men jaggu er han tøff i de parodiske musikkvideoene, hvor Fuck Deg var et høydepunkt. "Eg bære spellær eg," som han selv sier. Way cool, Sputnik!

Det forhenværende "kassettfantomet" har for lengst slått seg på CD. Backkatalogen er også i sin helhet tilgjengelig på plate, titulert som nr. 1, 2, 3 osv. I det siste har platene fått individuelle titler, og den nyeste her heter altså Det Er Vanskelig Å Være Beskjeden, et utsagn som neppe gjelder Sputnik sjøl. Karen virker egentlig både beskjeden og høflig.

Fuck Deg er storartet ironisering, med et underliggende alvor, om nivåene mellom høyt og lavt i kulturbildet. Siden populærkulturen for lengst har gått av med seieren i kampen om folks oppmerksomhet, er det i Sputniks tilfelle mest snakk om at han representerer en indre brytning i selve populærkulturen. Etter populærkulturens seier og gjennombrudd på alle fronter, har den sørget for å reprodusere den samme hierarkiske orden innen uttrykkene alt "populært" pleide å befinne seg i bunnen av. Rock og film troner øverst på pyramidens topp. Nederst finner vi danseband og romaner av Frid Ingulstad.

Dansebandkulturen har lenge vært fryst ut av musikkpolitiets, hvor "rock", "roots" og "jazz" er etablerte kategorier. Få artister er mer utledd og utskjemt, og har solgt mer plater (kassetter) enn Sputnik. Når han sier Fuck Deg til Trond Giske, og teksten påpeker at Sputnik ingen plass har i Giskes synsfelt, er dette selvsagt helt rett. Men det samme kunne andre utøvere av langt smalere og "vanskeligere" kulturytringer enn Sputnik sagt til samme kulturminister Giske. Statsråden med Tintin-looken ser ut til å en forkjærlighet for mainstream populærkultur med stort nedslag i de yngre og middelaldrende årganger av norsk middelklasse: Rockfestivaler og film. Her er gallaåpningene og sjampisfestene blitt mange for Giske. I disse miljøene påtreffes ikke himertfulle bilmekanikere eller brisne kassadamer. Disse finnes formodentlig blant Sputniks beundrerskare.

Sangene som følger etter åpningssporet Fuck Deg er klassisk Sputnik-materiale, anført av den selvbiografiske Sputniksangen. Nivået på låtene er høyt som alltid. Vit dette, alle som humrer over Sputnik med dårlig skjult ironi: Ingen ironiserer bedre og mer innsiktsfullt over Sputnik enn Sputnik selv.

Det er knapt en sang på plata uten en særegen lun humor som er både ærlig og preget av dyp menneskelighet. Få er skrevet av Sputnik sjøl, men han har en utrolig teft til å lete fram sanger som står perfekt til hans artistpersona. Jeg vil påstå at nivået er blitt bedre med åra. Å sammenligne med de første kassettene fra 80-tallet med årets utgivelse er å bivåne et sjumilssteg i en artists utvikling. Sant og si er Sputnik en meget interessant artist, og sangenes litt skrudde egenart gjør at man virkelig lytter til hva denne mannen synger om! Hvor mange artister, med hånden på hjertet, kan man si det samme om? Er det noen som virkelig lytter til tekstene til Bertine Zetlitz?

På En Engel får vi høre om at Sputnik sitter i garasjen og får besøk av en engel. Engelen forteller at "Vi har ingen i himmelen til å spille Sputniksang". Alle andre (gode) artister er allerede "booket inn", forklarer engelen. Sputnik ankommer himmelen, og blir en stor suksess. Alle klapper med oppe i skyene. Kanskje det er vanskelig å være beskjeden likevel.

Sputnik synger seg også opp mot den store diktekunst når han foredrar en uptempo versjon av Vidar Sandbecks Gull Og Grønne Skoger. Månen Lyste Ned På Henne er et poetisk øyeblikk som viser at Sputnik er en flott sanger, i Aage Samuelsen-tradisjonen kanskje, men uten Aages trøkk fra magen og opp. Sputnik gjør det hele dempet og verdig. Her er det storhet i det enkle, og dette må da være blant Sputniks beste plater.

Det er ikke Sputnik-stoff i grooves spalter. Så nyfrelste fans (Fuck Deg ser ut til å ha startet en renessanse for Sputnik) kan med utbytte besøke sputnik.no. Til alle som ler overbærent av Sputnik og synes han er "hææærlig bad taste": Fuck dere.