Mouse on Mars
Stereolab
Gastr Del Sol

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Avgang til det nye Caledonia!

Stort som en flyplass? International Airports nye plate bobler over av kvaliteter i hvert kvadratsekund!

Laptop-folkrock er i frisk utvikling de siste årene, ikke minst fikk Adem dette bra til på Homesongs (2004). Ellers har post-rock-guruene John McEntire og Jim O'Rourke ofte hatt en finger med i spillet. Så også her: Reunion of Island Goose er mikset av "the true and entire" McEntire i Soma-studioet i Chicago. De slenger seg såvisst ikke med på bølgen, flyplassen var allerede i drift på vi studerer-et-fenomen-i-forkant samlingene Ma: Music For Clothing Shop (2000) og You Don't Need Darkness to Do What You Think Is Right (2001). På den tiden ble også deres første album Nothing We Can Control utgitt på Dominos underavdeling Geographic.

International Airport er en løst sammensatt gruppe sentrert rundt Tom Crossley (ellers kjent fra Appendix Out og The Pastels), Stephen Aston og Annabel Wright Crossley (også med i The Pastels). Gjestelista er imidlertid lang, her finner vi blant annet den skotske alternativ-folkens førstekjæledegge Alisdair Roberts i tillegg til Robbie Wilson, James Field, Jack Crossley og David Scott.

Reunion of Island Goose er nærmest en krysning av Gastr Del Sol og Stereolab, altså en høyst luftig overhead-looking-down-country med blid dagen-derpå allsang, dasketrommer, fløyter, munnspill, trompet, melodica, lommesynther, klokkespill og/eller annet rask som tilfeldigvis lå i studioet. Det låter spontant omtrent som et vekkelsesmøte der Crossleys alternative ånd besetter samtlige tilstedeværende legemer og får alle til å spille glad, spontan musikk som av og til kjører seg ut det halv-kaotiske på skikkelig Incredible String Band-vis, men det er jo akkurat det som er hele moroa!

Åpningssporet/singelen Association er en klar vinner med sine røyksignaler fra hytta der en kameratgjeng har installert utstyret og spiller slide-gitar med beina på bordet. Plateselskapet stresser likheten med Maher Shalal Bash og Nagisa Ni Te, men da kunne vi diskuterert likheter med Red Krayola, The Band, Captain Beefheart, High Llamas og Mouse On Mars i samme omgang. Et hint av latin jazz her og litt Guided By Voices der... De nesten 40 minuttene plata varer er virkelig en brokete blanding av forskjellige inntrykk.

International Airport lykkes forbausende godt med sin skotskrutete laptop-cowboy musikk. Melodica, fløyte, banjo og western-gitarer møter elektronikk på 12 korte spor fulle av fengende melodier (faktisk!) og forfriskende oppfinnsomhet. Imponerende saker på en av årets beste plater - du vil bli i riktig godt humør av å høre den!