JR Ewing

Freedom Fighters - Amulet (2001)
Danger! Danger! - Amulet (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Varsku her!

Kritikeryndlingene Amulet er tro mot sin hardcore pønk-rock.

Noen dager klistrer seg fast i hukommelsen som om du har brukt en hel tube superlim på dem. Lørdag 17. juni 2000 er en slik dato for meg - første dag på min første jobb som kulturjournalist i en større Oslo-avis. Oppdrag: Dekke Øyafestivalen på Kalvøya. Aller best husker jeg det andre bandet som entret scenen: Amulet. Det var midt på formiddagen, lydanlegget var langt fra toppformen og det var glissent på sletta, men gutta ga absolutt alt og leverte festivalens desidert mest energiske og entusiastiske opptreden.

Siden den tid har Oslo-bandet blitt bransjens lille yndlinger. Ikke bare vant Amulet juryens hederspris under Alarmprisen i 2002, men musikkritikerne konkurrerte også om å finne de mest rosende superlativene for å beskrive hardcore-pønk-bandets album Freedom Fighters (2001). Enda flere komplimenter har Amulet høstet for sine heidundrende konserter - hvor kvintetten hopper, skriker, stagediver og spiller med energi som et middels atomkraftverk. Ja, selv plateselskapsgiganten Sony Music lot seg begeistre av den imponerende futten og vitaliteten til frontfigur Torgny & Co, og undertegnet følgelig en kontrakt med Amulet. Resultat: Freedom Fighters-plata ble utgitt på nytt. Og nå er altså singelen Breaking News her - bandets første ordentlige utgivelse på det store plateselskapet.

At våre fem venner har et større maskineri i ryggen denne gangen merkes best på produksjonen og lydkvaliteten. Ellers er Amulet fremdeles sitt gamle kompromissløse og fandenivoldske jeg. Breaking News er en hardtslående og aggressiv førstemann-i-mål-rockelåt med iherdig hardcore-tromming og tunge gitarriff. Vokalist Torgny Amdam vræler som sedvanlig frem teksten, som denne gangen kan tolkes som en kritikk av medienes hjerteløse nyhetsjag. På den første av de i alt to versjonene av tittelsporet, drister kvintetten seg til å åpne med 20 sekunder klassisk pianospill, før gitarene og trommene hugger i. Ta i tillegg med i betraktningen at Turboneger-gitarist Knut Schreiner og hans Euroboys-kollega Andreas Møller har produsert singelen sammen med uttalt Turboneger-fan Amdam, så er det ikke så underlig at Breaking News minner temmelig mye om nettopp Turboneger - uansett hvor lei Amulet selv måtte være av akkurat den sammenlikningen.

Med på kjøpet får du også den nøyaktig ett minutt lange Dollhouse. Av en eller annen grunn er jeg blitt langt mer glad i dette hurtigtoget av en låt enn i tittelkuttet. For når Amulet slipper løs all energien sin på scenen, må denne sangen nødvendigvis gi deg bakoversveis - selv på plate lyder dette omtrent så hardt og raskt som tenkes kan. Vokalen er skrikende som aldri før, og hardcore-favorittord som "dead" og "destroy" utgjør den tydeligste delen av teksten. Samtidig er Dollhouse deilig melodiøs, ja, i midtpartiet har låta de reneste pop-takter. Og det er i dette skjæringspunktet mellom hardt og melodiøst at magien oppstår.

Singelen når likevel neppe veien til det brede musikklags hjerter. Men siden Turboneger er så voldsomt i vinden for tiden, er det bare å krysse fingrene for at platekjøperne får opp ørene også for det kommende Amulet-albumet Danger! Danger!, som Breaking News er en fristende forsmak på.