Paperboys
Dr. Dre
Snoop Dogg

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The real deal

Madcon slipper endelig sitt debutalbum og skyver all tvil til side. Critical og Kapricorn eier OC.

Det har tatt langt tid for Critical og Kapricorn, samlet kjent som Madcon, som nå debuterer med langspilleren It's All A Madcon. Etter mer enn 10 år som en del av hip hop-scenen i hovedstaden har Madcon opparbeidet seg et betydelig rykte som liveartister, og etter en av de beste opptredenene på årets Øyafestival, er det mer enn store forventninger til debutalbumet.

Når førstesingelen Doo Wop dukket opp på radioen på sensommeren bar den løfter om en gladmiks av hip hop og r'n'b. Det perfekte lydsporet til å akkompagnere varme parkkvelder, og stemningen som regjerer er den av fellesskap og samhørighet. Kanskje ikke de ordene man vanligvis bruker til å beskrive hip hop-miljøer, men Madcon følger heller ikke hip hop-normen. Albumet er forfriskende tappet for dissing, tåpelige sketsjer og territorial krigføring, men forvent ikke en time med partyføring og gladmeldinger. Madcon har mer på hjertet.

Uttrykksmessig domineres albumet av hip hop inspirert av den amerikanske vestkysten, med snille beats og skråblikk til latino og r'n'b. Et eksempel på dette er Low Morale som innledes av en The Chronic-aktig melodilinje, for så å gå over i en tilbakelent rap i landskapet til Snoop Dog og Dr. Dre. Originalt er det ikke, men Madcon leverer linjene med overbevisning og med mer talent enn de fleste i den norske hip hop-leiren. Den avslappede stemningen fortsetter med Infidelity, hvor Critical og Kapricorn får vokalhjelp fra smørsangeren Sofian. Lydbildet domineres av plukkende gitar som akkompagnerer vokalen, mens rytmen holder seg stillferdig i bakgrunnen. Også meningsinnholdet, som dreier omkring tapt kjærlighet, føyer seg glatt inn i et typisk møte mellom hip hop og r'n'b.

Første skikkelige høydepunkt manifesterer seg med Blacon Both Sides, hvor tempoet skrus noe opp og uttrykket er mer aggressivt. Teksten er treffsikker og tar for seg et oppgjør med å det å vokse opp som "annerledes" i Norge og systemets stillferdige rasisme: "I ain't no damn neger, my mama taught me mo' better / told me that when I walk out this door they gon' fear you / cus you don't look like them cus you special they envy / they want you to forget where you're from and just talk Norwegian"

In A Day er en oppsummering av Madcon og deres holdning til livet. Det musikalske uttrykket er en behagelig miks av latino og hip hop, og det som formidles er et ønske om fredelige løsninger på dagens utfordringer: "In a day anything can change / Incinerate hate, send it away / (Let's have a drink so we can talk about these things) / Sensibly / (You missin' out, believe me) In a day / (A lot of shit happens in a day) / In a day / (Sometimes it's hard and sometimes okay, when in doubt don't hesitate to reach out, you missin' out man, think about that".

I den avsluttende låtrekken finner duoen for alvor femtegearet, og hever med det karakteren i mine ører. Først ut er Home med Cheb Hocines guddommelige vokal som introduksjon, som så glir over i Kapricorns fortelling om å gravlegge faren sin. Noora gjør et sterkt innhopp med klagende vokal og kroner låta. Sist ut er tittellåta med sine dype bassganger og produksjon signert bestefar Tommy Tee. Jevnt over låter albumet meget bra takket være en nordisk produsentrekke uten sidestykke i norsk hip hop; "alle" bidrar fra finske Redrama, via svenskene Ken Ring og Collén & Webb, til danske Gettic. Sammen skrur de et vinnende album for Madcon, som forhåpenligvis vil dreie den norske hip hop-oppmerksomheten i retning av kvalitet og la komiske morsmålsræppere forbli uhørte.