Mouse on Mars
The Orb
Eat Static

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Are we dealing with an epidemic?

Vittig og vanvittig smittende trip-hop fra Deptford-kvartetten Pest.

Electronica-markedet flyter over av dårlige remiksutgivelser og samleplater. Det er derfor godt å ha kvalitetsvaremerker som Ninja Tune å forholde seg til. Her er det første albumet til en Deptford-kvartett som slapp sin første singel før Jul. Jeg vet ikke annet om Pest enn at de er en del av Spyna Workshop og at de også framfører sakene sine live.

Chicken Spit åpner plata med fokus på kraftige brekkbeat som snur og vender på seg i retning av funk og jazz. Her er det også rikelig med samples der trompet, strykere og elgitar har ledende stemmer sammen med elpiano og helsyntetiske lyder. Her skjer det mye hele tiden! Duke Kerb Crawler har et enda tettere hendelsesforløp og skrur dessuten opp tempoet noe. Lekre funk grooves er inneklemt mellom raske angrep av klaprende beats. Jefferson Shuffle (lurt single-valg dette!) starter med filmatisk-romantiske stryker-samples som senere flere ganger avbrytes av trommepartier bare ikledd diverse snodige samples.

Hear Yer Bird Moved In er videre en usannsynlig gal blanding av hip hop og funk med myriader av nye samples. Dr Umz viderefører denne retningen mot hip hop med real time rapping, mens Slap On Tap framhever funk og jazz tendensene (selv om det blir ganske kakofonisk etter hvert!). St. Pest leker med perkussive lyder lånt fra dagliglivet. Enda merkeligere blir det på Murda med sine maniske stakkato funk gitar attakk og malplaserte blåsere. Plata slutter med Relief preget av glassaktige gitarer à la Michael Karoli og på en måte er det det du føler når plata er over. Det er godt å trekke pusten og hvile ørene litt, mye rart har skjedd underveis!

Pest har med Necessary Measures laget en helstøpt plate det er lett å like for electronica-tilhengere med sans for kuriøse, lystgassbetonte ablegøyer. Liker du for eksempel Mouse On Mars' Niun Niggung eller Eat Statics Implant burde det være mye å hente her. På mange måter minner plata meg om en del utgivelser fra begynnelsen og midten av 90-tallet da samplingsiveren var som størst. Her er det imidlertid nok fantasi og skøyerhumor til å gjøre dette til en spennende og litt skrullete utgivelse som aldri gjentar seg selv. Absorberende!