Pizzicato Five

Tiger Bay - Saint Etienne (1994)
Finisterre - Saint Etienne (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

A humorous stroll down memory lane

En raus samler å nyte der sola aldri går ned og cocktailglasset aldri går tomt.

Julekvelden kom usedvanlig brått på kjerringa i år, gitt. Det var ingen som med et vennlig hint hadde opplyst meg om at den var flyttet til 1. oktober i dette vårt Herrens år 2001. Jeg hadde faktisk ikke hørt et snøfnugg om denne utgivelsen før den ble plassert i lanken min denne vakre høstkvelden, men nå da den ligger der, støtt og godt, er den desto hardere plantet i bevisstheten.

Som du kanskje forstår har jeg et svært godt forhold til denne lille britiske trioen, og da spesielt til de tre første (ordinære) langspiller-utgivelsene deres; Foxbase Alpha, So Tough og Tiger Bay. Jo visst har det blitt gjort et og annet forsøk på å trekke "essensen" ut av disse utgivelsene tidligere. Jeg snakker om samleplater der det er gjort fåfengte forsøk på å fremstille Etienne som et rent single-band. Og jo da, Etienne har så absolutt destillert noen meget habile listeklatrere, men i mine øyne har samlerne på mange måter undergravd det faktum at dette bandet er av den gode gamle sorten; det vil si blant de som bygger album der singlene er en del av en helhet. For Etienne er dette tydeligst i London-fresken So Tough, og på deres eksellente Britannia-reise gjennom Tiger Bay der de smertefritt blandet teknoprogrammeringer med folketoner og klassisk instrumentbeholdning.

På Smash The System løsrives riktignok låtene på ny fra sine respektive helheter, men denne samleren evner likevel å formidle litt mer om Etienne som band. Hvorfor? Undertittelen "Singles And More" skulle vel gi litt av forklaringen. Ved å føre låtrekka kronologisk, samt å legge til et raust utvalg av sanger i tillegg til de mer eller mindre kjente singlene, gis lytteren her en bedre mulighet til å fornemme utviklingen trioen har gått gjennom i årene 1990-99. Den eneste skiva som ikke er representert her er 1999-innspillingen Sound Of Water (utgitt på Mantra Records i 2000). Bortsett fra det henter den slagkraft fra samtlige langspillere utgitt under Heavenly og Creation, samt de to intermezzoene Continental og The Misadventures Of Saint Etienne - kun utgitt i Japan.

Alt i alt blir dette bare tekniske observasjoner. Det viktigste med denne samleren er tross alt å fokusere på mengden av glitrende poplåter Etienne har gitt oss gjennom de siste ti årene. Personlig er jeg som nevnt inderlig forelska i perioden 1990-94. I dette intervallet representerte bandet en oase i det eskalerende sampling-helvetet med sin unike evne til å gjøre gull ut av gråstein. Disse låtene ble smidd sammen med en solid dose smittende humør, men aldri uten at bandmedlemmene ga slipp på sin intuitive pop-teft og geniale evne til å forme tilsynelatende enkle og forgjengelige easy listening-perler til sprakende og varig europop. Jepp, Etiennes rivierapop har vært den beste reiselederen på Kontinentet denna gutten har kunnet drømme drømme om.

Uansett; 2 CDer, 2x75 minutter fordelt på totalt 34 låter skulle være mer enn nok materie å dykke ned i for å lage en personlig ranking av godbitene. Jeg ønsker alle nytere av kvalitetspop en god reise, men minner samtidig om at det aldri er for sent å løpe tilbake og plukke opp langspillerene. Det vil sannsynligvis forlenge en behagelig feriedrøm med ytterligere noen år - en ubesværet og behagelig drøm der sola aldri går ned og cocktailglasset aldri går tomt.