The Virgin Suicides [Soundtrack] - Air (2000)
Talkie Walkie - Air (2004)
Love 2 - Air (2009)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Luftballong

Aner vi et snev av flatulens i bandets luftslott?

Denne utgivelsen er det mange som har ventet på. Da Air gav ut Moon Safari for noen år siden ble de hyllet for å mestre koblingen mellom polert easy listening og mørke klubbrytmer. De laget kredibel popmusikk som fungerte like godt på mainstream radio som i de hippeste klubbene. Flere fikk øynene opp for fransk klubbmusikk, og selv Madonna gikk hen og skaffet seg en fransk produsent for å (gjen)erobre klubblandskapet.

Innledningsvis følger 10000 Hz Legend de stiene som ble tråkket opp av Moon Safari. Det er gjennomproduserte, glatte poplåter uten radikale stilskifter. Åpningslåta "Electronic Performers", har tunge rytmer i bunn, men den luftige vokalen gir likevel et beroligende preg som sklir over i den hypnotiske "How Does it Make You Feel?". Da hiten "Radio #1" overtar, er den første og mest homogene delen av skiva over.

Med "The Vagabond" tar Air steget ut fra sitt syntetiske univers, med god hjelp fra Beck på vokal og munnspill. Samspillet er meget godt, og Becks white-trash-country-twang gjør seg godt sammen med Airs kjølige synth-bobler og effekter. Resten av skiva er også overstrødd av amerikanske musikere, de fleste fra Becks backingband, men også folk fra Beastie Boys' Grand Royal-miljø.

Med "Radian" skjer et nytt stilskifte. Gutta tar seg meget god tid. Rytmen droner i bakgrunnen og eterisk vokal gir låta preg av å være en Dead Can Dance rip-off. Når sløyt keyboard, gitar og harpe(!) kommer inn i det gigantiske lybildet er det umiskjennelig en Air-låt, men det tar alt for lang tid, for så å smuldre bort i intet. Denne avsluttende delen av skiva er mer springende enn åpningen. Plata hever seg igjen mot slutten med "Don't Be Light" (igjen med Beck på vokal) og "Caramel Prisoner". Svulstige science fiction-melodier står i krass kontrast til syntetiske rytmer, blipper og en råtten gitar-solo. Den ensomme plystreren fra "Don't Be Light" fanger opp inntrykket fra coveret - konseptet om Godin og Dunckel som ensomme science fiction-ryttere i et øde landskap. I "Caramel Prisoner" tar romalderen fullstendig overhånd og det er, pussig nok, som å være på månesafari.

Der Moon Safari var myk som fløyel tvers igjennom, gir 10000 Hz Legend et mer kantete helhetsinntrykk. Air beholder, tidvis, det rolige, easy listening-preget, men kombinerer dette med mer musikalitet, mer variasjon, mer innhold. Det er som om duoen til de grader ønsker å bevege seg bort fra tidligere utgivelser, at de går seg vill på veien. Bare nå og da, nærmest tilfeldig, oppdager de ny grunn og kommer opp med virkelige popjuveler.