Ohio Players
Stevie Wonder
The Temptations

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Funk-junk jukebox på random play!

Supa Funky 2 blander masse snacks, men er det lurt å blande potetgull med polkagriser?

Markedet for samleplater er enormt og stjeler et betydelig salg fra de vanlige albumutgivelsene. Jeg har mest sansen for tematiske samlinger som eksempelvis kan ta for seg repertoaret til for lengst nedlagte, små plateselskaper og dermed kan friske opp litt musikkhistorie. Supa Funky 2 hører ikke til denne kategorien, her er det ingen klare genremessige eller tidsmessige avgrensninger. Tidsmessig er det to tyngdepunkt, det ene midt på 70-tallet og det andre tidlig på 90-tallet. Her er både velkjente ting og noen mer overraskende seleksjoner.

Blant raritetene på Supa Funky 2 er Motown låtskribent Frank Wilsons (Four Tops, Supremes, Temptations) eneste og snarlig tilbaketrukkede singel Do I Love You (1965). I motsatt ende av tidsskalaen finner vi Mary Jane Girls glamourøse tabloid pop-funk i All Night Long (1991). Fra samme år leverer Dream Warriors den utmerkede jazz-rapen My Definition of a Boombastic Jazz Style. Mange millionselgende Motown-artister er representert, såpass kjente at du sikkert har hørt disse sporene før om du er interessert i denne typen musikk. Eksempelvis har The Commodores Machine Gun forfulgt oss helt siden skoletid (rettere sagt etter skoletid) siden midten av 70-tallet. Her kommer vi inn på min grunnleggende kritikk av denne samlingen: Den forsøker å favne om så mye at utvalget virker for spredt og tilfeldig.

Pierre Henrys Psyche Rock virker for eksempel svært malplassert på denne samlingen (det dukker ofte opp på psykedelia-samlinger), selv om sporet selvfølgelig er både groovy og morsomt! Jeg stiller meg også undrende til at Diana Ross, Tom Jones og Barry White skal representere "acid jazz, soul & old skool funk", soul er det vel kanskje til en viss grad, men ord som pop og disco ville være vel så beskrivende. Stevie Wonder og Sergio Mendes er her representert med cover-versjoner, noe jeg stiller meg undrende til da ingen av disse har noen mangel på godt selvskrevet materiale.
Det som samsvarer best med tittelens løfte om "old skool funk" er for eksempel The JBs Hot Pants Road, The Temptations Psychedelic Shack, James Browns Talking Loud, Saying Nothing og Lyn Collins Rock Me Again and Again.

Dette fortoner seg som en samling for nybegynnere som akkurat har begynt å lukte på halvgammel soul og nyere acid jazz. Men hust at du ikke kommer utenom en samling gamle Stax/Volt singler (kjøp likegodt de komplette boksene), en rekke James Brown plater og noen opsiktsvekkende gode samleplater fra spesialistene Soul Jazz og Stones Throw. Jeg ser altså ikke helt det store behovet for en samling streifskudd slik som Supa Funky 2.