cover

The Work Which Transforms God

Blut Aus Nord

CD (2004) - Candlelight / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Black metal / Industriell metall

Spor:
End
Density
The Choir of the Dead
Axis
The Fall
Metamorphosis
The Supreme Abstract
Our Blessed Frozen Cells
Devilish Essence
The Howling of God
Inner Mental Cage
Procession of the Dead Clowns

Referanser:
Mayhem
Neurosis
Godflesh

Vis flere data

Se også:
MoRT - Blut Aus Nord (2006)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Necroindustriell black metal fra Frankrike

Mayhem sodomiserer Neurosis med en joystick laget av Godflesh.

Plateselskapet til franske Blot Aus Nord skryter voldsomt av den nyskapningen bandet visstnok står for. Navn som Mick Harris (Napalm Death), Chuck Schuldinger (Death), og Ihsahn/Samoth (Emperor) blir brukt som sammenligninger, og omtalt som de som "set the markers for their respective genre-spesific standards that long after the original artists move on, their merits remain".

Greit nok, både Mick Harris, Chuck Schuldinger og Ihsahn & Samoth er store navn og har bidratt med mye innenfor sin sjanger, men det er likevel for drøyt å gå så langt som å kalle Blot Aus Nord for et grunnleggende element innenfor sin sjanger: Industriell black metal.

Industriell Black Metal, som strengt tatt ikke er en egen "sjanger", kan beskrives som en form for black metal med langt flere elektroniske elementer enn det som er "normalt". Musikalsk sett ligger bandet i grenselandet mellom Neurosis, Godflesh og Mayhem. Blut Aus Nord har den typiske black metal-appellen, men med trommemaskin og en del synth/samples, som gjør at lyden får et industrielt preg over seg. Det låter kaldt og grimt, med en slags necrolyd, kombinert med det industrielle. Necroindustrielt, kanskje?

Etter en kort intro bestående av buldrende støy, setter platas første ordinære spor, Density, i gang. Jeg har sans for den litt sære måte å tolke black metal på, men har vansker med å skille låtene fra hverandre. Vokalist Vindsval låter slett ikke som en Sval Vind, men snarere som en snerrende stiv kuling, med piskende regn og ingen utsikter for godvær. Likevel blir The Work Which Transforms God litt for monoton og langtekkelig, og det blir direkte kjedelig med den 9 minutter lange avslutningslåten Procession of the Dead Clowns, som ikke leder noensted, og til slutt fades ut.

Blut Aus Nord er verken nyskapende eller særlig orginale. Bandet er riktignok en av grunnleggerne av den franske svartmetallen, og har visstnok en stor fanskare i hjemlandet. Dette er likevel ikke på høyde med det beste, altså det norske, og å sammenligne BAN med Emperor og Death, blir litt som å sammenligne Harald Martin Brattbakk med Zinedine Zidane.

comments powered by Disqus

 



Kenneth
2006-02-08Lytt og du vil lære

Dette er iskald black metal, enkelte elementer kan sammenlignes med "The axis of perdition" (fantastisk band forresten)
Ja enig med at BAN ikke kan sammenlignes med Death eller emperor, but who cares?

BAN har sitt eget særpreg , du hører at det er dem, det samme gjelder for Death og emperor man vet med engang hvem som spiller når man hører dem.

det blir litt feil å si at plata blir for monton og kjedelig syntes jeg siden hver låt er unik på sin egen spesielle måte.

Jeg sier gi den tid, gi den mer tid en kona di (hvis du har en) og du vil løse mysteriet som du bare kom halveis til, men gav opp.

En liten notis når det gjelder dette utsagnet
"Plateselskapet til franske Blot Aus Nord skryter voldsomt av den nyskapningen bandet visstnok står for. Navn som Mick Harris (Napalm Death), Chuck Schuldinger (Death), og Ihsahn/Samoth (Emperor) blir brukt som sammenligninger, og omtalt som de som "set the markers for their respective genre-spesific standards that long after the original artists move on, their merits remain"

Lurer litt på deg her, hvis du leser bak på et dvd cover om en slags film, så står det alltid løgner om hvor fantastisk den er, det samme gjelder for musikk industrien, løgn selger, pga industrien vet godt hva som må til for å selge.

Artikler, nyheter


Ekstranummer #61: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, Del 5

Filmindustrien befant seg i syttiåra i ei hard klemme. Skulle den satse på tidsriktig sosial ’relevans’ eller peise på med det den alltid har vært best på, pur eskapisme? Svaret, og de store pengene, lå i en mellomløsning: Tidstilpasset og trendriden

Podium

Hovedsiden / Siste:

Til Vigdis av Jan Garbarek
06.04.14 - 17:56

Indie band i Oslo søker trom...
23.03.14 - 15:52

Bassist sökes till osloband
17.03.14 - 22:40

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo