[capsule review in English available]

Postgirobygget
Di Derre
Beckstrøm

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

To skritt fram og et langsomt tilbake

Litt eldre, litt roligere, men langt fra sidrumpet fra norsk poprocks aller beste og mest sympatiske menn.

"Ja så er vi 40 år/ikke gammel, ikke ung/mange gleder noen sår/men like klok og dum" Slik innleder deLillos låten 40 År på deres tiende studioutgivelse, Midt i Begynnelsen. Og det hele blir så rett fram og direkte at det er umulig å ta feil. Vi får nok en gang små og større historier fra Lars&Lars&Lars&Øystein, men denne gangen holder de seg befriende langt fra kryptiske assosiasjoner, allegorier og annet svada.

Det er vanskeligere og vanskeligere å omtale deLillos uten å havne i en klisjé av sammenligninger mellom tidligere utgivelser og perioder, og nok en gang å poengtere at tekstene etter hvert stiger såpass i verdi at de burde havne i norsk-lærebøker til poder og piker over hele landet. Herregud hvor viktige dette bandet har vært for norsk rock, og jaggu meg lever de ennå i beste velgående. Meg bekjent har de mistet en del tilhørere de siste årene, der folk har gått lei et sted mellom Svett Smil og Kast Alle Papirene, men etter sveipet med Neste Sommer og Kokken Tor kapret herrene en ny generasjon inn i sin verden av smånaiv nynnbar poprock av solid format.

Midt i Begynnelsen bygger åpenbart på en del "fresh start"-følelser, og med visshet om at både Stenberg og Beckstrøm denne gangen legger ut en del referanser til Stenbergs samlivsbrudd, blir det hele ganske åpenbart. Jeg drister meg til å snakke om førtiårs-krise, men ikke kun i negativ forstand - her er kilder til vekst i massevis. Åpningen Stum er vel noe av det bitrere som kommer denne gangen, men dette er på ingen måte en nitrist plate. Kast Alle Papirene inneholdt for eksempel Seng, en låt som på mange måter går Midt i Begynnelsens innhold en høy gang i depresjon og melankoli.

Men det er litt mer lavmælt framferd over deLillos denne gangen, jeg synes bandet plukker litt mer forsiktig på instrumentene og smyger seg mer av gårde enn som på forgjengerens Merkelig Balanse og Torkel Ravndal. Noe av stemningen fra Varme Mennesker er tilbake. Mindre Alvorlige Ting slår meg tidlig som favorittlåt, en på en og samme gang morsom & sørgmodig låt med en god melodilinje. Rett og slett god varme for kropp og sjel pakket inn i en sang!

Siden vi nå snakker deLillos i helaftens format er Lars Fredrik Beckstrøm-låtene som vanlig verdt å omtale for seg. For meg er Beckstrøms bidrag uunnværlige på utgivelsene, og Beckstrøm går seg selv en høy gang i denne runden der både Klok og Fuglen er glimrende låter. Her ser jeg også mitt snitt til å snike inn reklame for mannens egne utgivelser, Lykkens Kalosjer (1997) og Tett i Tett (1992), to glimrende utgivelser for de som vil ha mer fra denne mannen. Og ikke langt unna hans låtmateriale på utgivelsene til deLillos.

Konklusjonen? Har du gått lei av deLillos, kan dette være sjansen for å "hekte deg på igjen". Har du ikke gått lei er dette nok en stjerneplate. deLillos er denne gangen hakket mer modne uten at det fjerner verken glød, spilleglede, gode tekster eller fengende låter. Kanskje ikke så veldig åpenbare singelvalg og radiohits denne gangen, men Neste Sommer var nok kanskje den uunngåelige høyden på spenningskurven uansett. Personlig synes jeg det er viktig å støtte disse herrene økonomisk på vei inn i deres alderdom, slik at de får en pensjon i den størrelsesorden de fortjener. Her får i hvert fall DU valuta for pengene dersom du ønsker å slenge inn et bidrag til deres pensjonsfond.