The Magnetic Fields
Superchunk
Neutral Milk Hotel

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Indieblest

Mac McCaughan er kongen på indiehaugen. Medlem i Superchunk, medeier/manager i Merge Records og solokarriere med Portastatic.

Mac McCaughan er mannen bak Portastatic, men han er mye mer enn akkurat det. Han spiller og synger i indiebandet Superchunk OG han er medeier/manager i det Merge Records (fra North Carolina). Et lite selskap som blant annet er kjent for å ha gitt ut plater av vidunderbandene Neutral Milk Hotel, Lambchop og Magnetic Fields. Hurra! Uansett, Portastatic er hans soloprosjekt ved siden av Superchunk, og han har som Portastatic gitt ut syv album, hvor Slow Note From a Sinking Ship var hans andre da det kom ut i 1995.

Slow Note From a Sinking Ship er spilt inn på firespors, og det er ingen tvil om at vi befinner oss i lo-fi dalen i indieland. Her eksperimenteres det med analoge synther og lap steel, men denne eksperimenteringen står ikke i veien for et nogenlunde harmonisk og melodisk lydbilde. Vokalen er fremtredende, og jeg sporer kvaliteter man finner igjen i andre indieband, for eksempel Neutral Milk Hotel. En sterk vokal som ikke alltid er like ren, men klatrer selvsikkert rundt i toneregisteret som om den ikke var født til noe annet.

Mac mekker nesten alt selv på denne plata, men med litt vennskapelig hjelp fra lokale musikere. Og er det ikke det "indie is all about?" En adoptert holdning fra punken, the do-it-yourself attitude. Og Mac gjør dette veldig bra, helt på egenhånd.

Stemningen er både sår, sløv og vemodig. Sangene er litt vanskelige å skille fra hverandre. Ikke for det, man hører jo de forskjellige (gode) melodiene, men det er allikevel noe som gjør at man ikke sitter igjen med en følelse av musikalsk ekstase.

Siden jeg var inne på Neutral Milk Hotel, kan jeg ikke dy meg med å komme med et aldri så uvesentlig sammentreff. I 1998 ga NMH ut en konseptplate som spant rundt temaet Anne Frank. På denne plata, altså Slow Note From a Sinking Ship (til Mac som er manager i samme selskap), har han en sang som heter In the Manner of Anne Frank. Så hva er det med Merge og Anne Frank?? Kanskje hadde de en felles brainstorm en gang det var hjernetørke. Okej, som sagt, trolig ganske uvesentlig.

Jeg begynner etterhvert å ane hva slags plate dette egentlig er. En plate som ikke spilles alt for ofte, men når den så får svingt seg, sitter man alltid igjen med denne tanken: "Dæven, dette er jo ganske bra, bedre enn jeg husket, hvorfor spiller jeg ikke den oftere?" Og så går det selvfølgelig noen måneder eller mer til neste gang, og gjentakelsen er et faktum.

Hvis denne plata hadde vært en pizza, så hadde det vært en god hjemmelagd en, med kun økologisk fyll og en litt daff ost. Den får deg til å bli litt søvnig, men på en bra måte... bon appetit.