The Pretenders
Stereolab
Add N to (X)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Et frankofilt alternativ

Med røtter tilbake til 70-tallets kraftutblåsinger og fram til nåtidens genre-sprengere.

Den franske gruppa A.S Dragon innledet i 2001 et samarbeid med Bertand Burgalat, musikkprodusent, komponist og eier av det uavhengige selskapet Tricatel. Sammen spilte de inn albumet Bertrand Burgalat Meets A.S Dragon. Etter dette endret besetningen seg, og gruppa fikk sin egen frontfigur, nemlig den karismatiske kvinnelige vokalisten Natacha Le Jeune.

Spanked er A.S Dragons første album med selvkomponert materiale, selv om de har fortsatt samarbeidet med Burgalat. De spiller hardtslående power-pop med skurrende gitarer og gamle tangenter.

For rundt 25 år siden var både The Pretenders og Blondie kjent for sine kvinnelige vokalister og kontante kraftutblåsninger som ble hengende ved i øregangene. Den hyppige bruken av ukonvensjonelle tangent-riff minner meg for øvrig om tidlig Stranglers og XTC. Musikken til A.S Dragon har muligens sine røtter i slikt et jordsmonn, men de har også avlyttet dagens neo-punk miljø i New York (Ex-Models, The Seconds) og britiske genre-sprengere som Add N To (X). Den franske gjengen henger godt med i svingene, denne plata er full av gode melodier og et spennende lydbilde som blander inn små lydbiter electronica, lydeffekter eller noen overraskende sekunder med strykere. Gruppa fungerer som jukeboksen i drømmen om kafeen befolket av nysgjerrige musikk-freaks. De mestrer det komprimerte 2:30-formatet fullspekket med små hendelser og detaljer, og Natachas stemme er i stand til å fritt bevege seg mellom det søte og sure. Mais Pas Chez Moi (som også finnes i en engelskspråklig versjon her) er henførende og søt, sunget på fransk som den er, mens Dedicated to the Press er oppdatert glitter-punk som krysser Ballroom Blitz med Nina Hagens første album og støyende lydkjemi fra Stereolab.

Det er sjelden franske grupper får innpass på det norske markedet, men artister som A.S Dragon og M83 viser toppen av et isfjell få her på berget oppdager før de taust forliser... Kulturelle og markedsmessige barrierer vil nok hindre noe gjennombrudd her hjemme, men musikalsk er dette fullt på høyde med de anglo-amerikanske alternativ-rock utgivelser som jevnlig hylles i pressen her hjemme. Er du hypp på et frankofilt alternativ til det alternative så bør du definitivt sjekke ut A.S Dragon!