Aphex Twin
Labradford
Stars of the Lid

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

I see dead people everywhere

Adam Wiltzie fra Stars of the Lid med soloprosjekt.

Glad i lange, bølgende musikalske lavaformasjoner? Liker mediterende, hypnotiske toner som saaaakte former stjernebilder du lar deg suge inn i? Foretrekker din ambiens fremført med organiske, heller enn elektroniske instrumenter? Da kan du sette pris på døde texanere. Og ja, det er et slags underlig paradoks at dette skrives på samme dag som amerikanerne velger ny boss. Denslags får andre ta seg av, her konsentrerer vi oss om musikken. Og for å være litt seriøs: The Dead Texan skaper musikk som hever seg over hverdagens, ja, egentlig hele verdens trivialiteter. De søker ut mot det hinsidige, opp mot noe evig eller endeløst. Ikke så rart da kanskje, at mannen bak dette bandet heter Adam Wiltzie. Det er et navn noen av dere nok kjenner fra Aix En Klemm og den glimrende Texas-duoen Stars of the Lid.

Med soloprosjektet The Dead Texan bedrives mye av det samme som vi sist hørte på Stars of the Lids doble The Tired Sounds of... (2001). I følge plateselskapet følte Wiltzie at dette materialet var for "aggressivt" for den kommende Lid-platen. Det må være aggressivt etter hans målestokk, for selv om det er enkelte øyeblikk av mer vokalbasert og melodiorientert britisk saktepop (tenk Movietone, Slowdive), så domineres denne platen også av krusninger til Brian Eno rundt mitt personlige favorittreisemål, som skildret på hans Apollo-ferd (Beatrice pt. Two, komplett med steel gitar som et ekko av Daniel Lanois sitt gitarspill) og Aphex Twins utvalgte ambiente arbeider (A Chronicle of Early Failures) som signaliserer en endeløs tomhet. Det er også et minimalistisk og klassisk anstrøk over disse komposisjonene, som blir særlig tydelig på de mest piano- og strykerbaserte sporene (Taco Me Manque, La Ballad d'Alain Georges). Det er noe dvelende over kammertonene til The Dead Texan, men det er også en plate som ikke krever altfor mye av deg som lytter. Den kan gjerne spinne uforstyrret i bakgrunnen til nær sagt enhver aktivitet, den fyller ikke rommet med toner - men fargelegger omgivelsene i knapt merkbare, duse farger. Ikke hårreisende, ikke overmannende, men vakkert og behagelig på uanstrengt vis er dette en plate som kan rulle og gå i ukesvis non stop.

Merk at platen serveres både som en rent auditiv opplevelse og med bilder til, da det følger med en DVD laget av Wiltzie i samarbeid med den greske videokunstneren Christina Vantzos. Det dreier seg om 7 stykker fra platen, som ikke overraskende fanger opp rekke abstrakte bilder/animasjoner av vann og lys som formes, krystalliseres eller omdannes i sakte film foran de plirende øynene dine. Helt på sin plass til musikken.

Adam Wiltzie har bodd i Brüssel de siste årene, noe kanskje artistnavnet signaliserer, og det er med denne distansen han har skapt en plate som utligner forskjellene mellom livet på havets bunn, i himmelrommet og de endeløse flatmarkene i Texas.