Israelvis
The Aller Værste
Devo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Interessant, retrospektiv pønk-utgivelse

Som et Devo med frynsete kanter, kronisk tinnitus og tekniske problemer...

Denne samleplata dokumenterer innspilt materiale fra Trondheimsgruppa Det Glade Vanvidd i årene 1984-1989. De originale masterne er kommet til rette etter lang tid på vidvanke, og et grundig arbeid er nedlagt i utgivelsen som først og fremst har musikkhistorisk og dokumentarisk verdi. Deres tidligere vinyl- og kassett-utgivelser er nærmest uoppdrivelige, så det er betimelig at utgivelsen er så omfattende som den er blitt. Og lyden er helt suveren. Dette er avantgarde/pønk med finish!

Selv om Det Glade Vanvidd (DGV) havnet i skyggen av 80-tallets mer navngjetne Trondheimsband, vil ikke det si at de er mindre interessante. Deres ivrige eksperimenter med samplinger, overdubber, reallyd-collager og absurde innslag med scatsang og generell galskap gjør dem til forgjengere for senere acts som Kaizers Orchestra, men også som gudfedre for det smått overvurderte Oslo-prosjektet Masters Ov Möh/Nemlig Hemlig. DGV lyder råere og friskere enn Lord Bård Torgersens senere frambringelser, selv om det er et arty preg over DGV som i lengden virker enerverende. Voice-over gauling som den vi må lytte til på f.eks Lov Song III bidrar til å tidsplassere musikken i et post-The Aller Værste klima med tunge post-pubertale overtoner.

Det er først og fremst sammenstillingen av de ymse lydkilder som fascinerer, og måten en enkel stereo-utskilling er brukt med stor effekt. Pressemeldingen som er sendt ut i forbindelse med utgivelsen påpeker bandets musikalske røtter i pønken og eksperimentrockerne The Residents. Akkurat sistnevnte når de ikke høyere enn knærne, da er en omtrentlig sammenlikning med det enklere, mer mainstream Devo riktigere. Men et Devo med frynsete kanter, kronisk tinnitus og tekniske problemer. Det siste er ment som et kompliment. Når presseskrivet videre forknipper DGV med den Trondheimske kunstscene på 80-tallet berøres også bandets mest åpenbare svakheter og grunnen til at deler av materialet på CDen har eldet dårlig. Det er noe forsert og pretensiøst over flere av låtene som for en lytter 20 år senere framstår som banalt, pinlig og ufrivillig komisk. Derfor er namedroppingen, hvor The Residents nevnes mer enn én gang og Einstürzende Neubauten også trekkes inn som sammenligningsgrunnlag, ikke helt heldig.

Det er derfor viktig å påpeke den friskhet som allikevel levnes som hovedinntrykk etter å ha hørt dette store retrospektivet. Samplingen, det særegne rå, men kontrollerte soundet og humoren. Bandet høres ut som et kontinuerlig uferdig prosjekt hele veien gjennom, og det er de minst "komponerte" kuttene som har holdt seg best. Jo, dette er underlig fascinerende.

Jeg vil anbefale alle med interesse for norsk populærmusikk-historie, pønk-komplettister og avantgarde-fans å skaffe seg denne fortjenstfulle utgivelsen. Til Norsk Kulturråd og institusjonen Fritt Ord: Nærværende anmeldelse er også en søknad om innkjøpsstøtte til biblioteker og offentlige samlinger av denne plata fra Indeterminant Music.

Diverse artister - Fille-vern - gamle og nye mestere i norsk munnharpetradisjon

(ta:lik)

Bergfolket, myregubbenes og huldras instrument på det som ifølge vår skribent er årets norske plate.