Change Your Mind

The Cardigans
Marit Larsen

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Hold deg til poptanken, Karin

Selv om hun glimter til, er Change Your Mind mer enn en marginalt svakere plate enn debutplata Superworldunknown.

Dama med de lange beina og de flotte poplåtene er her igjen. Karin Park har varslet en stilendring siden debuten, og hennes nye plate Change Your Mind åpner med en elektrisk og funky poplåt annerledes enn de radiovennlige og fengende låtene vi forbinder med den svenskfødte artisten, bosatt og etablert i Bergen. Åpningen går etter hvert over i The Bachelorette, om et av de mest sette virkelighets-tv konseptene de siste årene. En vakker låt som må tolkes som en ironisering over sjangeren:

American smile, be sure that she is picking the right one
Her dress is a white one, exposing the topic in her mind
We Speak 'til I'm exhausted
A modern way of crying
Ignorance is always on our side

She is just one of us
with one of those smiles that’s gonna make it happen
we have to make it happen
a perfect world for television

Og så videre, og så videre. Karin Park har aldri prøvd å være noe annet enn en kontemporær artist. Sjangermessig gaper hun likevel over vel mye på denne plata. Åpningen er nevnt, også One Moment har litt for mye elektronisk staffasje og eklektiskhet, virkemidler som hun ikke behersker like godt som de storslåtte og rene popmelodiene. Det er nemlig de som også nå faller mest i smak. Når hun lesser på med vakre strykearrangement, og synger med aller mest innlevelse. Når hun prøver å skrive de fineste sangene som noen gang er skrevet. Da er det godt å høre på Karin Parks Change Your Mind. Singelen Masterpiece er akkurat en slik låt, akkurat som vi husker henne på sin flotte platedebut Superworldunknown fra 2003.

Hun tok oss med storm da, og var et tydelig friskt pust for norsk musikk, medregnet sin keitete sceneoppdreden og sjarmerende svensk-bergensk. Derfor blir vi ikke like bergtatt, eller eh, Park-tatt nå. Men likevel har Karin Parks to første plater allerede etablert henne som en artist som verken blir glemt eller ignorert. Hør bare på Nothing Matters Now, den blir bedre og bedre for hver lytt, og ender kanskje som en av sommerens strandplagere. Beskrivende tittel, det er poplåter som gjør alt annet uvesentlig Karin Park alltid prøver å skrive, og hennes ambisiøse tilnærming til popmusikken er beundringsverdig.

Change Your Mind vitner om en mer erfaren artist, likevel ble det først og fremst færre perler nå enn sist gang, Karin.