Drunken Soundtracks - The Walkabouts (2002)
Watermarks (Selected Songs 1991-2002) - The Walkabouts (2003)
Slow Days With Nina (A Tribute to Nina Simone) - The Walkabouts (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Flimmer

13 låter farer flimrende forbi. En tango for de ensomme, en haiker i veikanten. En tåkefull aften i Ljubljana.

Men, det var da voldsomt til iver! Dette er den tredje samleplaten fra The Walkabouts på kort tid, og slik pleier aldri å være et særlig godt tegn. Watermarks (Selected Songs 1991-2002) kom tidligere i år, og den andre raritetssamleren Drunken Soundtracks ble gitt ut i fjor. Nå har jo Seattle-bandet plenty av flotte sanger å velge i, og Shimmers er en mer rendyrket 'greatest hits' enn disse to (vel, nå har ikke bandet hatt noen særlige hits å skryte av, med unntak av The Light Will Stay On). Det går derfor an å forsvare denne utgivelsen, som mest av alt er ment å promotere en nært forestående Europa-turné.

Låtskriver, vokalist og frontfigur Chris Eckman redegjør på bandets hjemmeside for Shimmers ved å si at den ikke er ment som et komplett, endelig tilbakeblikk over bandets drøye 15 plater. Tanken var heller å komponere et album med en sammenhengende flyt, som en slags kjøretur der nye ører får muligheten til å sitte på et stykke. Det har de lykkes med, ved å plukke ut noen av sine mest delikate og innsmigrende låter. For oss som har fulgt bandet siden starten har ikke Shimmers noe særlig å tilby - annet enn en hyggelig musikalsk opplevelse en drøy times tid, og det er da heller ikke så verst.

Låtene er hentet i stor grad fra bandets senere utgivelse, med bare to låter fra tiden før 1996. Fra Devil's Road (96) har de valgt tre, to hver fra Nighttown (97) og ujevne Trail of Stars (99) og Ended Up a Stranger (01). Låtene er valgt ut med omhu, og det er ikke mye stygt å si om spor som Winslow Place og The Stopping-Off Place. De kunne selvsagt lagt til et par nye, men det er egentlig like bra at de ikke har gjort det. Slik Shimmers er lagt opp så henvednder den seg utelukkende til kommende tilhengere, så bandet skal i hvert fall ikke beskyldes for å tyne fansen for penger!

Mest interessant er dermed platens liner-notes, som er skrevet av Maxim Jakubowski. Han er krimforfatter og driver en bokhandel i London. Hans ord bærer tittelen Confession of a Minor Novelist, og er en kjærlighetserklæring til bandet han oppdaget på MTV med Your Hope Shines. Jeg synes Jakubowski har et godt poeng når han skriver at "This is not just American music, it's downright universal..." Det er vel å ta litt hardt i, men Shimmers gjør det klart at The Walkabouts har gått langt siden oppstarten i de ville skogene, langs veier som har ført dem over det amerikanske kontinentet og dypt inn i det mørkeste hjertet av Europas storbyer.

Låtene på Shimmers er utelukkende prima vare, men om The Walkabouts vil få med seg særlig flere passasjerer etter denne platen gjenstår å se.

Dizzee Rascal - Showtime

(XL)