Calexico
Hala Strana
Farmers Market

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nomaden

På togreise fra Transylvania til New Mexico, for Jeremy Barnes finnes ingen grenser.

Hånd i været alle som kjenner Jeremy Barnes fra Neutral Milk Hotel. Se der ja, det var ikke rent få. Sier man Bablicon vil nok en del falle fra, og sies A Hawk and a Hacksaw så er det kanskje ikke så mange hender igjen. Under dette navnet ga Barnes ut en tilnærmet soloplate for et par år siden, som var preget av langt bredere innflytelseskilder og med et særere uttrykk enn popbandet Neutral Milk. Med Darkness at Noon bretter han like gjerne ut hele kartet, og turen går særlig i østerled. Det er en spenstig reise han inviterer oss med på.

Barnes er en farende fant, som bor litt her (USA, England) og litt der (Tsjekkia) - og det var bare i fjor. Det er som han suger til seg næring fra alle steder han besøker, drikker fra historiens kilder og frakter med seg alskens lokale særegenheter tilbake til studio; i dette tilfellet Praha, en engelsk kirke og et dansestudio i New Mexico. En del mennesker har også hengt med på lasset, og det er et skikkelig orkester som denne gangen dirigeres av Barnes. Resultatet er en ren overskuddsplate, og Darkness at Noon er så verdensvant at det nesten er til å svimle av. Her viskes grensene vekk mellom klezmer og mariachi, østlige Europa og sørvestlige USA, kontinuitet og brudd langs tradisjonelle akser.

Det går unna i svingene og hele følelsesregisteret blir benyttet, fra oppstemt ekstase til melankolsk tristesse: Vi humper avsted på en høyvogn gjennom sølete landeveier i Slovakia, dyttes inn på et heftig sigøynerbryllup i Romania, stemmer i på en antikrigs-låt à la Seeger/Guthrie (Portlandtown), danser i peyoterus i den amerikanske ørkennatten og hviler ut i skyggene av Istanbuls Unkapani-kvarter med vannpipe og kaffe til dronene av oud og cümbüs. Legger man til en Lennonsk ballade (Our Lady of the Vltava) og en dedikasjon til den slovenske filosofen Slavoj Zizek så burde mitt poeng være klart: Dette er musikalsk etnologi, men det er ikke museumsvare. Darkness at Noon lever og syder, og den har også en viss moderne relevans. Barnes hadde planen klar etter spaserturer i Prahas vakre gater. Jeg sakser: "It would begin with a Transylvanian folk melody, warped and reconstructed around improvised trumpet play, whose lyrics were derived from a George Bush speech...", med den avsluttende fredstrallen Portlandtown rammes dermed platen inn; politisk poengtert, geografisk frilynt, musikalsk grensesløs.