Vømmøldal Atomenergi

Arbeidslaget hass Konrad Vømmølbakken
Vømmøl Spellemannslag

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bygdas gang

Det er noe betryggende over at det fortsatt spirer og gror i Vømmølland.

Vømmøl Spellemannslag var et norsk popmusikalsk fenomen på 70-tallet. Deres popularitet la grunnlaget for AKP (ml) sitt eget plateselskap Mai, og dannet skole for en rekke mer eller mindre framgangsrike etterkommere, som Knipla Pukkverk og Tysfjord Sang & Sement.

Vømmøl var allsangbandet framfor noen i 70-tallets motkulturelle musikk. De hadde fengende melodier og politisk-satiriske tekster som handlet om ting folk kjente seg igjen i, fra motsetninger på arbeidsplassen (Høvleriet Nedpå Stranda) til komikken ved å ta seg førerkort. Suksessen gruppa nøt, må ikke minst tilskrives deres universelle appell. De brøt ny mark på mange måter: Kombinasjonen popmusikk, dialekt og særpreget instrumentering hvor trekkspill og munnharpe gled naturlig inn. Sangene styrte også fri for agitering og ml-bevegelsens doktrinære sentenser og aktivisme. På musikkfronten ble Vømmøl ml-bevegelsens viktigste bidrag til kulturlivet, og de to LPene deres står sterkt mot mye av det humørløse og utilsiktet komiske som senere ble utgitt på Mai.

Hans Rotmo, sentralfigur i gamle Vømmøl, har holdt en rød tråd i sin produksjon senere, hvor den rurale livbonden og arbeideren blir skildret i hverdag og fest, alltid med lun humor og politisk brodd. Vømmøl har "gjenoppstått" i flere inkarnasjoner, og på 90-tallet oppsto Vømlingan. Dagens Vømmøl-gruppe er et slags "Vømmøls barn", besatt av yngre krefter, men med samme sound og motivkrets i tekstene. Det dreier seg fortsatt om klassekamp, hverdagspussigheter, modernisering, forholdet by-land – alt innenfor Vømmøls univers; bygda Vømmøl og småborgerskapets by Porcelenstrand.

Hans Rotmo er ikke selv med i dagens utgave av Vømlingan, men han har skrevet de fleste sangene. Sammen med gruppa har han utformet Vømmølminner som et nytt kapittel i den pågående fortellingen om bygdas gang. På omslaget er Rotmos kontrafei å se, delvis skjult i illustrasjonen, og hans ånd svever tungt over hele plata.

Musikerne har vel holdt på en ti års tid i den nye Vømmøl-konstellasjonen, og er skikkelig drevne på dette opplegget. Visene er delvis aktuelle politiske kommentarer, dagsedler mot kapitalismen utformet som fortellinger fra det fiktive bygdesamfunnet som kan være hvor som helst i Norge, men som mest sannsynlig hører hjemme et sted i Trøndelag. Gruppa er kronikører av tida vi lever i, noe vi har lite av i samtidas popmusikk, og som gjør alle Vømmøl og Vømmøl-relaterte plater fra de siste 30 år like interessante å lytte til i ettertid. Vømmølminner er et solid, nytt bidrag til tradisjonen.

Sangene har den rette flyten, og tekst og musikk står godt sammen, også i de mer pratsomme, budskapstunge bidragene. Det er noe betryggende over at det fortsatt spirer og gror i Vømmølland, der bygda ligger som den siste utpost mot neo-liberalisme og globalisert arbeidsmarked, litt som Gallerlandsbyen til Asterix og Obelix.

Hva synger de så om i 2007? Spor 2, Skirennet, er klassisk Vømmøl; morsomt, karikert og varmt om noe hverdagslig. Vømmølminner gir Vømmølbygda en historie, et blikk tilbake som utfyller mytologien og som musikalsk sett ligger tett opp til Rotmos "forteller-pop" fra de første platene. Sangen om Porcelenstrand Allé er et sukk over forandringen fra produksjonsliv til serviceindustri og underholdningskultur:

Garveriet det e lagt ned, der finn du sex-shopen Hot 'n Trang

Enden på utviklingen vil bli gravleggelse av "dødsboet velferdsstaten". Landbrukspolitikken får en harang med Distriktsbanditter. Hyllester til menneskene og jordbruksredskapene de brukte for å bryte landet og kare et samfunn ut av ødemarka er flere (Ljåen, Bureisar'n), i avslutningssporet Vømmøldal Atomenergi anes en dyster framtid for forbrukersamfunnet, en ettertanke om konsekvensene av livet under nyliberalismen.

Fine arrangementer, livlige framførelser og merkbar spilleglede rammer inn CDens 35 minutter, en akkurat passe spilletid med få dødpunkter. Vømlingminner er et meget hyggelig gjenhør fra Vømmølbygda. La oss håpe vi får høre fra folket der inne også i åra som kommer. Deres stemmer trengs.