Ed Harcourt
Smog

Jukebox - Cat Power (2008)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En stor stemme på en liten plate

Cat Power er kjennetegnet av Chan Marshalls høyst emosjonelle stemme.

Cat Power har snart vært med oss i ti år, men det har vært smått med nytt materiale de siste åra. Forrige utgivelse var The Covers Record (2000), som bestod av hennes tolkninger av Bob Dylan, Rolling Stones, Moby Grape, Nina Simone og flere andre. Sammen med Adam Kasper (Pearl Jam, Queens Of The Stone Age, Foo Fighters) har Chan Marshall nå vært i studio for å spille inn egne komposisjoner (12 av 14 spor). Det har tatt lengre tid enn planlagt. Utgivelsen ble varslet allerede for et år siden, men innspillingen trakk stadig ut i tid.

You Are Free byr på 14 sparsommelig instrumenterte sanger skrevet etter en typisk amerikansk singer/songwriter mal. Som oftest består backingen bare av piano eller akustisk/elektrisk gitar. Ikke nok med det, selve spillemåten er svært enkel (noen ganger irriterende enkel) og hverdagslig med basisakkorder som gjentas i sykliske mønstre. Det er selvfølgelig Chan Marshalls stemme som står i fokus overalt. Hun synger følsomt, imtimt og uttrykksfullt, om ikke direkte vakkert. Hennes lavmælte stemme utstråler autoritet og det er godt å høre på ordene etterhvert som de kommer ladet med mikrodetaljer. Vi har følelsen av å komme nærmere Chan Marshall enn hun kanskje ønsker, der hennes stemme leverer personlige betraktninger som kanskje er for ærlige og naive til å tåle dagens lys. Dette gjør det verdt å lytte nærmere til tekstene: I Don't Blame You, Maybe Not og Evolution er personlige soveromsrefleksoner foran speilet mens lillesøster spiller pent på pianoet.

Det finnes også en del kontraster til disse; særlig er Free friskere og mer opplagt enn snittet for plata. Stakkatto akustisk gitar skaper et rytmisk driv med noen underbygninger elektrisk gitar, casio-piano og til og med litt trommer. He War drar til enda litt med trommer tvers i gjennom og viser en noe mer rocka side av Cat Power som var mer framtredende på Moon Pix (1998). Good Woman har en godslig omlandsstemning med munter fele og kattelek i høyet. Warren Ellis tar imidlertid snart på seg pingvindressen og spiller klassisk dannet på Werewolf. Dette er noen herlige minutter som viser Marshalls store talent for å tolke andres sanger, i dette tilfellet er den skrevet av Michael Hurley. Det virker som om hennes stemme blir mer frigjort og enda mer uttrykksfull enn vanlig når hun tolker andre. Best av hennes egne er Fool med et refreng som fester seg i hjernebarken. Duetten med Bill Callahan (Smog) på Evolution er også minneverdig. Noe av hennes øvrige materiale har ikke nok melodisk innhold til at du kan gå å nynne det, men det er absolutt rikt på atmosfære.

You Are Free er en brukbar plate med pusemyke vuggesanger ingen vil føle seg støtt av. Det finnes allerede mange slike plater, og en del av dem er klassikere. Det som avgjør om du skal kjøpe denne plata eller ikke er ditt forhold til Chans stemmebruk. De instrumentelle komponentene her framstår som heller spinkle og er aldri ment for å stå på egne bein.