The Sleepy Jackson

Fuzzy Logic - Super Furry Animals (1996)
Hey Venus! - Super Furry Animals (2007)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Vemod med håp

SFA sin walisiske skog av både vemod og harmoni overrasker til stadighet. La Phantom Power bevege deg.

SFA er vanskelige å sette i bås. Psykedelikerne fra Wales' mørke skoger fortsetter i alle fall på samme sti som de tråkket på forrige skive - Rings Around the World. Phantom Power byr på alt fra americana til electronica, og til og med litt reggae. Det er en salig blanding av elementer i SFAs musikk, og på denne måten er de lik Blur - soundet er i tillegg også ganske blursk, noe som gjør dette bandet til den mest treffende referansen.

Hello Sunshine starter turen med et sample fra By The Sea gjort av Wendy & Bonnie, noe gudene må vite hvem er (ikke spør meg). En overgang leder til nydelige harmonier og knitrende vellyd som komper en laidback Gruff Rhys på denne vakre låta. Det er på en måte som om en sky henter deg opp i himmelen til solens varme for så å dra deg ned igjen med strofene - "You're not so innocent/ You're a disgrace to your country/ If you fled a million miles I'd chase you for a day if I could bother". Det er liksom mer en drøm, denne turen opp med skyene til den vakre blå himmelen. Låta slutter med disse ordene: "Hello sunshine/ Come into my life", og understreker slik at det finnes et håp om at drømmen kan bli virkelig. Hello Sunshine beskriver litt av essensen i Phantom Power, etter min mening. En drøm om noe bedre i all elendigheten, kompet av både vemod og harmoni. Samtidig er den nok også ment som en vekker til samfunnet. Oj, men okej. Dette er åkkesom nydelig popmusikk.

Fuglekvitter og en noe mørkere vokal starter Liberty Belle. Rhys synger halvnasalt, litt sånn tett-i-nesa-aktig, "You know we're digging to hell", før det går over i vakre koringer. I coveret er det et bilde av en dame med drakt i det amerikanske flaggets farger ved teksten til låta, og det sier vel litt om hvor i verden vi befinner oss. Meldingene leveres fengende, uten å tvinge deg til å lytte til budskapet. Til neste spor - låta Golden Retriever har du nesten lyst til å humpe opp og ned som en hund i senga og gi labb til det cathy soundet. Vel. Nesten. Svevende laidback pop serveres på Sex, War & Robots. Så drømmende at du får lyst til å sitte på en walisisk hytte ute i skogen og raste med en kopp te i solnedgangen (selv om du ikke liker te engang). Her og ellers behersker SFA dette med å få alt bedagelig på et vis. Det mørkeste sporet er den snurrige, skeive, men samtidig drømmende The Piccolo Snare, som går over i mer oppløftende partier og inviterer deg med til en park med sommerbris som gjør deg døsig og sløv. Neste låt, positive Venus & Serena, forsterker ytterligere høstens lengsel etter grønne parker, varme griller og noe kaldt i hånda. Deretter transporterer Father Father #1 deg til den energiske og drivende Bleed Forever. Med en nær og skjør vokal serverer Gruff Rhys her en liten trall om den, om ikke obligatoriske så i hvert fall tradisjonelle, 'hjerte-smerte'-tematikken - og merk; uten at det tipper over i det patetiske.

Rockelåta Out Of Control minner om Primal Screams suggererende låter og tar tak i rockefoten, før såre og spennende Cityscape Skybaby tar over med sin fyldige og inteligente lyd (noe som egentlig er temmelig talende for Phantom Power i helhet). Father Father #2 transporterer deg etter dette videre - før en akselererende bil tar over. I bilstereoen spilles lystige, men neddempede og stemningskapende Valet Parking. Knitter akkompagnerer sjarmfullt den reggae-aktige The Undefeated, som er så positiv at den på en måte bygger deg opp igjen etter en berg og dalbane av en skive. Phantom Power rundes deretter av med tøffe Slow Life, som med toner fra Østen og electonica-beats nå gir kritikk mot terrorismen, hvis jeg forstår waliserne rett...

SFAs visjoner omsettes i et nyskapende lydbilde med mange elementer i sin neo-psykedelia stil. Slik treffer SFA blink, og leverer en skive som er gjennomført til tross for bruk av et sprikende utvalg av elementer og stiler.

Med Phantom Power feirer Super Furry Animals sitt ti-årsjubileum, og det med Meget i karakterboka. Gå dypt i den nye skiva, og finn en fantastisk verden med humor, sorg og håp overlevert i en naiv innpakning. Jeg vil faktisk sitere Wenche Myhre når jeg hører på denne skiva; "det fins et lys i den mørke tunnelen". Nemlig! Godt sagt Wenche! Jeg orker ikke bry meg med at denne skiva ikke har de store hitene. Det denne plata dog mangler er låtene som reiser nakkehårene, og således blir nok dette årets eneste sekser uten denne kvaliteten. Men Phantom Power er vel verdt en investering for alle som vil føle, oppdage, fundere og la seg bevege av bra musikk.

Sonny Simmons - The Traveller

(Jazzaway)

Første del av en trilogi med Simmons. På norsk label med norske musikere. Uhyre spennende.