Black Twang
Roots Manuva
Antipop Consortium

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Dizzee Tunes

19-åring fra London hamler opp med hip hop-storheter på begge sider av dammen. Big up!

Amerikanerne har kontrollert hip hop-hegemoniet siden sjangerens gjennombrudd på slutten av 70-tallet. Utfordrere har dukket opp fra tid til annen, men få leverer den kvaliteten som Dizzee Rascal ryster det amerikanske fundamentet med. I 2003 dukket Dizzee opp fra sitt hull i Øst-London, og tangerte hypen som omkranset debututgivelsen Boy In Da Corner. Et år har gått og "London's finest" skal leve opp til forventningene.

Showtime fyrer opp under forventningene med den selvhypende tittellåta som introduserer Dizzee med en kort biografisk gjennomgang. Showet starter ikke skikkelig før kongslåta Stand Up Tall treffer deg med full kraft, der Dizzee mestrer møtet mellom fengende beats og lynkjapp vokal. Musikalsk sett er uttrykket en hybrid av UK Garage med grom bass som kontrollerer de melodiøse elementene. Vokalen er karakteristisk, og relativt langt unna det menigmann forbinder med amerikansk rap. Dizzee gjør nytte av sine kolonielle røtter og lar seg inspirere av jamaikansk toasting i like sterk grad som av amerikansk rap. Stand Up Tall vil blant annet derfor rage høyt opp på min liste over årets låter.

Dizzee er det de anglofile benevner "an aquired taste". Man må venne seg til det spesielle uttrykket for å virkelig greie å sette pris på den outrerte vokalen og de spinkle låtmønstrene. Låtene hviler i sterk grad på en kraftig bass, som ofte ligger og droner i bakgrunnen. Dette er tilfelle på den massive Graftin', hvor lydbildet domineres av bass, programmerte effekter og vokal. Det er vokalen som gir Dizzee særpreget. Skjærende og ekstremt irriterende er kategorier som dukker opp når man skal forsøke å beskrive mikrofonferdighetene, men på uforklarlig vis fungerer helheten ekstremt godt likevel.

De senere årene er det Mike "The Streets" Skinner som har tatt gatepoesien til et nytt nivå, og på mange vis levert middel- og overklassens tittekasse inn til livet på gata i Storbritannia. Dizzee bekrefter observasjonene til Skinner, og byr på sin versjon av hvordan tenåringer fra gata lever, puster og tenker på Get By: "We grew up in the ghetto saw real life pain / Real life struggle with real life strain / Real life kiddies with real life guns / And real life mothers lose real life sons".

Showtime fremstår ikke som like sjokkerende bra som fjorårets debutalbum. Noe av nyhetsverdien har forsvunnet, men det hindrer ikke Dizzee fra å levere en sterk oppfølger. Lydbildet fremstår som mer polert enn på forgjengeren (selv om Dizzee på ny har produsert hele verket på egenhånd) og gjester som Vanya, Caramel og Marg Man gir albumet et mer gjennomarbeidet preg. Likevel har ikke Showtime umiddelbarheten som Boy In Da Corner bød på. Albumet krever noen runder i avspilleren før Dizzee får overgrepet, men når han først har deg i en svett headlock er det ingen vei tilbake. Bare hør på Girls, og du skjønner hva jeg mener!

Det avsluttende sporet, Fickle, leverer et siste, gigantisk høydepunkt. En breakbeataktig rytme rir deg som en flokk arabere, og det er bare å holde seg fast. Dizzee og hans crew leverer vokal i eksplosive utbrudd og med fingerspitz-timing. Du finner ingenting som låter så sprekt som dette fra det amerikanske fastlandet, og det er et tankekors at amerikanske hip hop-hoder aldri vil få klørne i Dizzee. Han er simpelthen for bra for dem.