Dead Girl EP

Reverend Lovejoy

CD-EP (2003) - Big Dipper / Sonet

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Eventyret om kjærlighetspredikantene

Fengende. Så lett kan Reverend Lovejoys fire retropop-smakebiter på høstens kommende album oppsummeres.

Det var en gang to kamerater som het Pål og Jens Herman. Det Herrens år 1998 dro de to vennene langt og lengre enn langt sammen, ja, hele veien til Mexico gikk ferden. Men aztekernes gamle rike er et svært varmt land for norske gutter, og så hett brant sola at Pål og Jens Herman ikke orket å forlate hotellrommets svale skygge før langt på kveld. Kjedelig ville de lange dagene fort blitt, hadde ikke de to guttene hatt en gitar i oppakningen. De klimpret og sang, øvde og øvde. Og nye sanger lagde de underveis.
- La oss bli et band, sa den ene.
- Å ja, samstemte den andre.

Etter å ha spilt og sunget litt mer, så de to guttene på hverandre igjen. De trengte et bandnavn. Blikket streifet reiseguiden. Skrevet av Ben Box, sto det på omslaget.
- Vi kaller oss Ken Kox, sa de.
Og snipp snapp snute, så kunne eventyret om hvordan et nytt band ble født, vært ute.

Men navnet skjemmer faktisk noen. Så andre bandnavn ble prøvd ut og forkastet. Inntil: Reverend Lovejoy. Oppkalt etter pastoren i The Simpsons. Og vips, så kom utgivelsene som perler på en snor. Duoen ble en kvintett, nok en plate så dagens lys og så - etter to tause år fra kjærlighetspredikantene: Dead Girl EP. Vokalist og gitarist Pål Angelskår har benyttet mye av pausen på sitt andre band, Minor Majority, men det er en annen historie. Dette er den møysommelige fortellingen om Reverend Lovejoy og, altså, Dead Girl EP.

For hver eneste låt på denne smakebiten på Oslo-bandets kommende høstalbum Way Past Sorry, er en historie i seg selv. Her møter du gutten som våkner opp med ei død jente ved siden av seg i senga. Og den melankolske sjekkeren som drømmer om et rolig liv med kone og barn i en forstad. Og drømmeren som fjerner alle jentas gode, vakre sider og skaper et monster. Og gutten som blir dumpet av kjæresten og ikke sitter igjen med annet enn minnene - Reverend Lovejoy er fortellere av rang. Tekstene er tungsindige, men velformulerte og originale; hvilken annen plate kan skryte av en åpningslinje som "She must have died while I was still asleep"?

Likevel er det de lett vemodige og veldig fengende melodiene som er Reverend Lovejoys største aktivum; en uimotståelig blanding av sekstitallspop à la heltene The Zombies og smårufsete singer/songwriter-gitarrock av moderne merke. Tittelkuttet Dead Girl har et klart radiohit-potensial. Med en melodi som klistrer seg fast i hjernen, er dette en låt det er lett å bli hodestups forelska i ved første ørekast. Etter flere gjennomlyttinger får jeg imidlertid stadig større sans for lavmælte Practical Joke og dens spede akustiske gitar og forsiktige, sørgmodige country-toner. Også tredjekuttet Monster, en progressiv, småpsykedelisk sekstitallslåt, vokser ettersom man blir bedre kjent med den. Tilslutt serverer kvintetten Things to Remember, en fengende retro-poplåt med en melodi ikke langt unna hva vi hadde fått høre dersom The Byrds hadde latt som om de var selveste The Beatles, om du skjønner hva jeg mener.

Fire fengende låter fra fem unge herrer - holder Reverend Lovejoy hva de lover med Dead Girl EP, blir høstens album en god investering. Uansett: Forhåpentligvis vokser eventyret om kjærlighetspredikantene seg mye lenger ennå før vi kan snippe-snappe-snute ut Reverend Lovejoy for siste gang.