Tropiq
Søndags Beste
Morning Glory

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Malaga – Ibiza 0:1

Det måtte komme en gang - en chill out-samler verdt litt oppmerksomhet.

Hvem hadde ant at Ibiza skulle bli en så sterk merkevare når nyhippier og andre alternativt orienterte danseløver la øya under sine føtter for mer enn 20 år siden. Mang en plateselskapsdirektør har innsett salgspotensialet i å koble produktet sitt opp til den magiske øya i sør, og vi platekjøpere blir stadig møtt av et eller annet Ibiza-relatert fabrikat. Miksalbumet Ibiza Magic er årets første til å kaste seg på bølgen, og gir oss chill-out som akkompagnement til en fargerik soloppgang etter en langstrakt natt.

Man begynner så smått å vende seg til disse utgivelsene, som oftest bestående av neddempede melodier og slakke houserytmer. Etter en meget anonym start gjennom Peter Benischs Love Theme, tar jeg meg selv i å trekke på smilebåndene i det tyske Mo'Horizons leverer den behagelige Soho Vires. Duoen består av Mark "Foh" Wetzler og Ralf Droesemeyer som disker opp med god lyd ikke langt fra gata til Air eller Thievery Corporation. Når siste sukkersøte rytme toner ned har humøret lysnet betraktelig. En standard er satt, og Etienne Stehelin under navnet Rithma følger rolig opp med gitarbaserte Builder i remiks av Kaskade. Det er ikke overraskende at Stehelin opprinnelig er flasket opp med jazzgitar for så å gi seg i kast med rytmedominert musikk på 1990-tallet. Basert på låta som presenteres her har møtet mellom jazzgitar og elektronikk vært heldig for begge parter.

Hele poenget med disse utgivelsene er å bygge nedover. Man skal ikke provosere frem unødvendig høy hvilepuls. Dette preger låtutvalget, og ofte går dette utover kvaliteten på liknende skiver. I dette tilfelle har Jorge de Agustina gjort en fin jobb med å vise bredde i utvalget samtidig som det aller meste holder kvalitativt høyt nivå. Zuco 103 er et nytt bekjentskap for undertegnede, og deres miks av tropicana og sløye rytmer er pirrende for en nordboer. Vokalist Lilian Vieira er opprinnelig fra Brazil og dro til Nederland for å studere ved konservatoriet i Rotterdam hvor hun møtte resten av bandmedlemmene i Zuco 103. Det er Vieiras brazilianske vokal koblet mot et moderne, elektronisk uttrykk som gjør helheten opphøyd. Stilt opp mot Soulstices stillferdige Tenderly utgjør den innledende sekstetten en usedvanlig sterk åpning på et produkt jeg må innrømme å ha imøtegått med skepsis.

Alt er selvsagt ikke pur velstand på Ibiza Magic. Både Baby Mammoth og Camiel leverer slette låter før Nemo og vokalist Aimee Craddock drar oss inn bak et forheng av easy listening. Hun sjarmerer meg sønder og sammen. Men sjarmen er borte allerede på neste spor da Fibber tar over med G-Track. De leverer det som i bunn og grunn er en blåkopi av The Orbs Little Fluffy Clouds. Delfinlyder og samplet dialog over et rytmespor er det ingen som gjør bedre enn Dr. Alex Patterson i samspill med Rickie Lee Jones' stemme. Neste mann ut er franske I:Cube, som vi har møtt tidligere i disse spaltene. På Tropiq er han i et rolig hjørne, men man kan likevel ane mannens eksperimenterende tilnærming til rytmebruk. Kan hende ikke helt riktig i denne settingen, men absolutt et bekjentskap verdt å sjekke ut nærmere.

Det er hevet over enhver tvil at norsk elektronisk musikk gjør seg bemerket også i utlandet. Mens Rune Lindbæks album Søndag druknet i oppstyret rundt Röyksopp her hjemme i fjor, så har han greid å skaffe seg et navn internasjonalt. Søndags Beste avrunder Lindbæks langspiller på ypperlig vis, og glir inn i helheten på denne samleren som et av de beste bidragene. Forhåpentligvis gir den mersmak og gir flere en god grunn til å løpe ut og skaffe seg et fornøyelig tilbehør til søndagskryssordet. Jeg har vendt meg til at etter Søndags Beste er det slutt på Lindbæks langspiller, så når Tetris dukker opp som siste spor på Ibiza Magic er det nærmest som et forstyrrende element med sine klimpringer og krumspring.

Så, for å oppsummere og gjøre et forsøk på å rettferdiggjøre den relativt gode karakteren: I jungelen av samle- og miksskiver er Ibiza Magic et strå vassere enn de fleste, og fortjener i mine ører stjerne i margen for det. Hvis du liker å sovne til DJ Friendly på Petre i helgene, for så å sette på Café Del Mar med en gang du våkner, vil dette være en kjærkomment tilskudd i chill-out samlingen.

Kaospilot - Shadows

(Fysisk Format)

Klaustrofobiske kaostendenser og multidimensjonale sorte hull - Kaospilot er tilbake.