Matisyahu
Faith No More
Living Colour

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bad Brains goes metal!

Hva er nå egentlig dub? Dub Trio mener forbløffende nok at svaret ligger i tidlig, instrumental Metallica.

Og hva eksakt er egentlig dub? Vel, Dub Trio er en trio som i tidligere år har jobba seg gjennom både drum'n'bass og hip hop for i øyeblikket (fra før har Dub Trio to mer dub-aktige studioinnspillinger og en forrykende live-eksplosjon) å lande på full rulle metall-dub som vil få sub wooferen din til å jobbe masse overtid. Spor av reggae finnes innimellom i spor som Mortar Dub, men shoegaze-metallen dominerer i det store og hele.

Elementer av drums'n'bass og math rock kan også oppdrives, hvis du kan tenke deg dette spilt på tidlig Metallica-måten. Brooks, Holmes og Tomino har samme status her, dette er ikke en instrumentaltrio der trommer og bass heseblesende prøve å holde følge med en egogitarist i selvhendende kokainrus. Det er spor av dynamikk her, små pusterom der du lettere kan høre de rytmiske finessene.

Another Sound Is Dying ble innspilt på en uke i New Hampshire med Joel Hamilton som garantist for fyldig, men krystallklar lyd. Materialet høres delvis improvisert ut, men er stramt nok strukturert til at det er så mange som 14 spor på albumet. Men her kommer vi også til det svake punktet: Etter hvert føles det litt langtekkelig med så mye start-dureriff-skift-dub bass med-John-Bonham-trommer skift-dureriff-stopp. Dette er knall 4-5 spor om gangen, men blir litt langdrygt som album å regne.

Men legg denne inn på spiller'n din, bland med andre ting og trykk på random og du kan ha mye moro med disse greiene her!