Edgar Varese
György Ligeti
Toru Takemitsu

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

The best of absolute pling-plong!

Mozart vil kanskje roterere i sin grav, men Rotations er til glede for alle med sans for vellykket kombinasjon av samtidsmusikk og frijazz.

Helge Sunde ble som 30-åring kjent for mange P2-lyttere som en av komponistene på plata AbsolutePlingPlong. De siste 12-13 årene har han komponert bestillingsverk og filmmusikk, i tillegg til å være utøvende musikk med trombone som hovedinstrument. Denne CDen er er samleplate med både solo instrumental, kammermusikk og orkestermusikk skrevet i det nevnte tidsrommet.

Tittelen Rotations er en åpen metafor for bearbeidelse av musikalske temaer, noe som forsåvidt har vært den symfoniske musikkens kjerne i århundrer. Utviklingen fram mot moderne klassisk har skjedd mest innen estetikk og dramaturgi – disharmoni og asymmetrisk utvikling antas ikke lenger å være stygt, men som sentrale virkemidler for å formidle et inntrykk av vår samtid. Musikken på denne plata utforsker tidvis grenselandet mellom frijazz improvisasjon og samtidsmusikk, en kobling som får meg til å tenke på de orkestrale delene av Frank Zappas Lumpy Gravy.

Andre partier får meg til å tenke på kjente navn som Boulez (Riddles and Ache), Varese (Paroushonon), Ligeti (Festina Lente) og Takemitsu (Charade og Rotations). I grunnen var alle disse store på 1950- og 1960-tallet, en tid der jazzen samtidig frigjorde seg stadig mer. Sundes musikk virker dermed for meg noe gammeldags, men det er ment i positiv forstand.

Komposisjonene er livlige med mye rytmikk og raske utviklinger. Det virker i blant spontant og lekende med et snev humor og ironi. Kombinasjonen av soloinstrumenter (klarinett og saksofon), kammerbesetninger og orkester skaper en variasjon som styrker helhetsinntrykket.

Ellers er lyd, omslag og teksthefte helt upåklaglig - som vanlig for Aurora-utgivelser. Liker du utgivelsene på Rune Grammofon bør du definitivt sjekke ut dette her.