LTJ Bukem
Goldie
Roni Size

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Drum'n'bass for the mind

Good Looking Records leverer mer av det samme med denne utgivelsen til Tayla i Producer-serien.

Nok en artist fra LTJ Bukem-leieren prøver seg i Producer-serien etter at P.F.M., Blu Mar Ten og sjefen sjøl har levert sine bidrag. Tayla står for et mer variert uttrykk enn det som vanligvis klekkes ut i kretsen rundt Bukem og Good Looking Records. Producer 04 skiller seg delvis ut fra de øvrige i utvalget - med utpreget sjangerblanding - men Bukem har en finger med i spillet, så forvent at rytmene sitter løst.

Producer 04 åpner rolig med Timefields, for så å ha en gradvis tempoøkning i retning av drum'n'bass og en avslutning med inderlig deephouse. Andre låt ut er Bang The Drum produsert av Tayla sammen med styrmann Bukem. Låta beveger seg i et Bukem-preget drum'n'bass-landskap - rytmene er fyrrige, men beholder Bukems karakteristiske sans for melodi og måtehold. Resultatet er et av de sterkeste sporene på skiva.

Atmosfærisk drum'n'bass er gjerne tittelen man kleber på utgivelsene til Good Looking, så når Tayla drar i gang Language er det få andre benevnelser som er dekkende for fuglekvitter og drivende rytmer. Selv om man kan undres over at utviklingen til drum'n'bass har vært nær nullpunktet de siste 7-8 årene er det vanskelig å ikke bli betatt av et så vakkert lydbilde som Tayla skaper i løpet av Language.

De atmosfæriske stemningene vedvarer mens rytmen roer seg og bassen graver dypere på Stargazing: Vi er over i albumets avsluttende del hvor uttrykket domineres av roligere deephouse med en og annen avstikker til snap, crackle & pop. Alt i alt er Producer 04 et velmenende bidrag til new age-eskapisme med et tilsnitt av kredibilitet og høy rytmeføring. Tayla bringer ikke med seg noe nytt, men leverer en gjennomarbeidet miks av drum'n'bass og deephouse.