Yeasayer
Panda Bear
Grizzly Bear

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Popmusikk anno 2009

Vi kan like gjerne vinke farvel til tiåret med en plate som oppsummerer indierocken slik vi har lært den å kjenne.

Skal man våge seg på en oppsummering av den amerikanske indierocken på siste halvdel av 00-tallet - og det kan man vel gjøre nå på tampen av 2009 - så står revitaliseringen av vokalen som instrument sentralt, fra Animal Collectives naturalistiske dyrejubel til Fleet Foxes' pastorale harmonier. Fantasifull stemmebruk, gjerne i sammenheng med en psykedelisk tilnærming og/eller afrikansk-inspirert (det høres veldig snevert ut, men i mangel av noe mer konkret...) rytmikk. Yeasayer, Grizzly Bear, Vampire Weekend - eller her: Nurses.

De har ikke base i Brooklyn (gulp), men i Portland, Oregon og har holdt på siden 2006. Apple's Acre er deres andre utgivelse, og hadde den blitt utgitt i 2002 ville den nok av enkelte blitt sett på som et progressivt mesterstykke, mens i 2009 er den merkverdig nok en plate som heller representerer normen, et tverrsnitt av det vi i dag forbinder med indierock. Weird er det nye normale i popmusikken, og den veien er banet av mer visjonære artister enn Nurses. Det skal ikke akkurat holdes mot dem, for faktum er at de har laget en fortreffelig plate med samtidig popmusikk.

De plasserer seg som et kompromiss mellom avantgarden og popmusikken, ruller liksom ut sin popsymfonier på triumferende manér, og ender med iørenfallende poplåter som aldri faller for de enkle grep. Her er ingen catchy refreng eller allsangvennlige partier, likevel er hele platen gjennomsyret av en vennlig, sommerlig stemning som det er meget lett å bli raskt fortrolig med. Især første del av Apple's Acre er veldig bra, med Technicolor, Caterpillar Playground og Manatarms som liksom blomstrer opp foran ørene våre og lover evig sommer.

Det går en linje fra Beach Boys og Bee Gees til Nurses, som tegnes med fargerike penner gjennom hele denne platen, uthevet nettopp med vokalbruken. Slik er det med popmusikken i vår tid, og Nurses behersker sin samtid på ypperlig vis.