Caesars Palace/Twelve Caesars/Caesars
The Stooges

Bonjour Baberiba Pt. II - Bergman Rock (2005)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bob Dog

Bob Hund forlater Skåne for å besøke sin engelskspråklige fetter.

Bergman Rock er svenske Bob Hunds engelskspråklige hobby-prosjekt. Bandet, som har spilt sammen i 10 år, har ved flere anledninger luftet ideen om en plate med engelske tekster. Andre svensker, som Kent, har forsøkt det samme med blandet hell, men kanskje Bob Hunds noe skrudde indierock kan fungere like bra, eller kanskje til og med bedre, på engelsk?

Personlig har jeg alltid likt Bob Hunds skjeve pop-rock. Sammen med vokalist Öbergs skånske dialekt, har musikken deres vokst seg stort blant et trofast publikum, både i Sverige og her i Norge. Hvem har vel ikke svingt seg til Tra-La-La Lilla Molntuss, eller vridd seg i begeistring over den støyete, men like herlige Hörlurar.

Som tidligere nevnt har Bob Hund en spesiell egenart, og et eget sound som noenlunde rettferdiggjør at bandet stort sett gjør akkurat de samme tingene på plate etter plate. Selv om bandets oppfinnertrang ser ut til å ha stått strandet på "repeat" ser det for eksempel ikke ut til å gjøre stort utslag i fansens begeistring. De får nemlig akkurat det de vil ha: "skånsk tivoli-rock", om man kan bruke et slikt uttrykk. Med dette i bakhodet er det litt vanskelig å se akkurat hva dette Bergman Rock-prosjektet kan tilføre for å løfte bandet ytterligere. Selv mener jeg at Bergman Rock ikke bidrar til noe nytt, men snarere mer av det samme, bare med en liten vri denne gangen. En liten "English twist". Men selv om det føles som, ja, nettopp Bob Hund på engelsk, synes jeg noe av bandets særegenhet (kanskje den herlig skånske vokalen?) forsvinner på denne skiva. Thomas Öberg på engelsk blir liksom litt "corny".

Bergman Rock både er og er ikke Bob Hund. Det blir som om bandet går solo, rett og slett. Du vil ikke finne navnet Bob Hund nevnt noen plass på coveret, eller annet sted. Plata, som inneholder 12 låter, fungerer derimot fint som en raritets-sak til sultne fans, men dette er ikke noe must for noen andre. Det finnes 3-4 virkelig gode låter her, som My Best Fiend og I'm A Crab, og låtmaterialet i sin helhet gaper over forskjellige uttrykksformer som fungerer greit. Men det hele blir aldri spennende, eller videre interessant, bare koselig. Litt som at man får følelsen av å lytte til et Bob Hund på tomgang, og som tross språkskiftet virker å ha lagt til side noe av spontaniteten og energien som har gjort bandet til en stor suksess i Skandinavia.

Bergman Rock blir derfor fort borte i mengden av andre gode svenske rockeband. Nå har i hvert fall Hundarna forsøkt seg på denne engelskspråklige saken, og med det kan vi kanskje feste tro på at de har fått det ut av systemet og at de i det neste vil kikke mot nye utgivelser fra SVENSKE Bob Hund. Det er i hvert fall noe denne skribenten håper på. Bob Hund er rett og slett ikke like sjarmerende uten den utagerende bruken av diftonger vi finner i Skåne-dialekten.