Kim Hiorthøy
Godspeed You Black Emperor!
Youth Pictures of Florence Henderson

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Twist

På tide å pensjonere Morfar? Enmanns-elektronika uten åpenbare kvaliteter.

Ikke et vondt ord om laptopens potensiale som hovedbestanddel av en musikalsk kreativ prosess. The Streets' førsteskive Original Pirate Material ble visstnok unnfanget på den bærbare PC'en til Mike Skinners mor, og kun tilbakestående mennesker kan bestride det albumets åpenbare kvaliteter. Disse kvalitetene har muligens mer med Skinner enn selve laptopen å gjøre, men eksempelet er dog greit å ha i bakhodet når man hører Morfar - Morten Samdals nye enmannsprosjekt.

Hr. Samdal er tydeligvis en av de artistene med kjærlighet til sin laptop og dens uendelige (?) musikalske muligheter. Dessverre er parallellene til Mike Skinner ganske vanskelige å få øye på, rent bortsett fra deres felles hovedinstrument. Samdal har tidligere vært involvert i blant annet prog. rock, emo og noise. Den tidligere trommeslageren er nok mest kjent for sitt engasjement i gruppa Youth Pictures of Florence Henderson, som er et av de mange sjangerkryssende bandene i nærheten av å slå gjennom.

Med Morfar beveger Samdal seg i et melankolsk elektronika/lydkollasj-landskap hvor laptop og synth er de viktigste instrumentene, og når inspirasjonskildene i tillegg teller Mogwai og The Cure kan skiva virke forlokkende. På papiret. Men musikk lages som kjent ikke primært på papir (likeledes har et casio-keyboard aldri gjort noen til the Cure, hvilket dessverre ikke er et like anerkjent faktum).

I partier på The Skywriter EP kan man høre konturene av låt-ideer og melodilinjer som hadde fortjent en bedre skjebne. Dessverre overskygges dette som oftest av utdatert e-jay aktig trommeprogrammering og tafatt, vassen og til tider desperat dårlig vokal. Jeg tror EP'en hadde tjent svært mye på en langt mer organisk trommeproduksjon som hadde skapt en annerledes musikalsk dynamikk. Slik hadde man sluppet å irritere seg over kollisjonen mellom de håpløst flate trommene og det organiske skisse-aktige landskapet Samdal skaper. Det forundrer meg at Samdal som tidligere trommeslager ikke hører dette selv.

Jeg vil tro det ligger et ønske om å skape en viss melankolsk vinterfølelse bak denne utgivelsen, men personlig blir jeg mer irritert enn tankefull av spor som The Skywriter Fell From a Hit-Air Balloon. Låta er form- og direksjonsløs med nok klang til at Enya høres ut som knekkebrød. Og det skal en del til for å overgå Enya. Den samme overdrevne klangen drukner også store deler av Even Dwarfs Started Small, hvor de allerede belyste problemene med både trommer og vokal kommer sterkt fram. Som om ikke det var nok er miksinga av skiva heller ikke spesielt vellykka, med basslyd som vrenger flere steder.

De syv sporene er vanskelige å skille fra hverandre, med unntak av den noe mer up-tempo Could You Please Quit Kissing Beneath My Window som stikker seg positivt ut, og som nesten har en radiohit godt gjemt i produksjonen. Av en eller annen grunn gjorde P3 andresporet We Need A Winner In This Family til ukas urørt i begynnelsen av januar. Lukter jeg arbeidsulykke? En umiskjennelig eim av forklaringsproblem ligger i alle fall over urørt-redaksjonen. Mulig de har fått en annen skive enn meg.

Samdal skal ha for småkuriøse sangtitler. Dessverre er baksida av coveret den beste delen av skiva. De få positive, melodiøse partiene holder dessverre ikke dette prosjektet gående særlig lenge. Slik sett slipper vi som lyttere billig unna med kun en EP.

Et annet aber ved The Skywriter EP er mangelen på originalitet. Landskapet Morfar opererer i er allerede overbefolket, og man finner langt sterkere låter hos alt fra Kim Hiorthøy til Mogwai. Samdal, aka Morfar, tilfører ingenting nytt til sjangeren og EP'en kommer på ingen måte til å revitalisere noe som helst.

Likhetene mellom Mortens Samdals enmannsprosjekt og min egen morfar stopper ikke ved tilnavnet. De er begge stillestående og oppviser begge en evne til å irritere andre gjennom sin presserende melankoli. I tillegg har ingen av dem har fått med seg hva som har skjedd de siste sju-åtte åra. Min morfar kommer riktignok ikke i et egendesignet cover i bruntoner, men til gjengjeld har han heller ingen umiddelbare ambisjoner om å havne på radio.

Men jeg velger en halvtime med min egen morfar framfor Morten Samdals prosjekt anyday. Der er det i alle fall Twist å hente.

The Low Frequency in Stereo - Futuro

(Rune Grammofon)