The Long Ryders
The Rolling Stones
The Byrds

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bluesgrasstoner

The Coal Porters har sin egen identitet med banjo, mandolin, fiolin og med masse godt humør.

Det å begi seg ut på tolkninger av rockehistoriens høydepunkter kan ofte resultere i rene mageplask. The Coal Porters' framførelse av Heroes (Bowie) og Paint It Black (Rolling Stones) blir et vakkert stup, dog ikke med samme stilkarakter som originalene. I forhold til originalene skorter det på nerven i Heroes og råskapen i Paint It Black, men tanken var kanskje heller å la disse skli mer naturlig inn i kvintettens bluesgrassverden.

På sitt åttende album utgjør de to nevnte coverlåtene mest krydderet, mens selve indrefileten finnes i de andre, selvskrevne låtene. Frontfigur og gründeren Sid Griffin kjent fra The Long Ryders, som ga et par klassiske album på 80-tallet, deler sceneplassen med alle sine bandmedlemmer, både som vokalist og låtskriver. Styrken og selve kjernen i dette bandet er nettopp samholdet som skinner gjennom på alle låtene.

Godhumøret høres fra første tone i åpningssporet Barefoot on the Courthouse Lawn, der Richard Thompson bidrar med gitartoner. Dette er folkelig og jovialt, og du ser for deg full dansefest på låven. Deretter roer det ned seg Hush U Babe/Burnham Thorpe med lekkert gitarspill og fiolin som stryker gjennom den vakre melodilinjene. Raske toner får du i eminente Brand New Home med refrenget "I've got the key to my brand new home, a place that I can call my own". Joda, The Coal Porters har sin egen identitet bygget opp av tradisjonelle instrumenter som banjo, mandolin, fiolin - og med masse godt humør.

The Coal Porters er da heller ikke et rent bluesgrassband. Eksempelvis høres europeisk influerte folketoner i instrumentale The Betsey Troywood, ikke ulikt britiske folkeband som Fairport Convention og Steeleye Span for 40 år siden. Kanskje er det flytting til London som har bidratt til denne inspirasjonen for Sid Griffin. Hans takk og farvel til hjemlandet har i tillegg til det sterke medmusikantene i hvert fall ført til en bredere dimensjon av Coal Porters musikalske uttrykk. I produsentstolen finner vi dessuten John Wood. Hans tidligere erfaring med nettopp Fairport Convention, Sandy Denny og The Incredible String Band virker dermed ganske så naturlig.

Find The One har mange små, lekre utfoldelser og toner fra hvert bandmedlem, og med en variasjon som hever albumet det lille ekstra. Det holder i massevis for meg.