Wyclef Jean
Leadbelly

Reload - Tom Jones (1999)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Teppefall

Det blir nesten ikke pinligere enn dette, når renommerte artister går såpass på trynet.

Tom Jones fikk nettopp hederspris for 40 år i bransjen på årets Brit Awards. Og det fortjener han jaggu, med utgivelser i bøttevis innenfor de fem siste tiårene. It's Not Unusual er faktisk helt tilbake fra 1964, og er vel den ultimate kjenningsmelodien for en topp-crooner av dimensjoner. Som en kamelon har Jones holdt henholdsvis en tidløs sviskestil mye av veien, før han de senere årene har forsøkt å bli stadig mer hipp og tidsriktig. Med dette har Tom Jones kapret nok en aldersgruppe lyttere, og gitt gamle fans alt fra reising av nakkehårene til ny beundring. Reload fra 1999 var særlig et slikt forsøk, der Jones samarbeidet med en haug mer eller mindre tidsaktuelle artister der en knippe låter ble covret med høy intensitet. Særlig Burning Down The House (Talking Heads) i samarbeid med The Cardigans ble en godt selgende singel, mens andre partier av Reload knapt fungerer som heismusikk. Uansett ble det mye salg (5 mill. plater) og PR, kvalitet eller ei.

Men nå er det jaggu meg kroken på døra. La meg tidlig avsløre at Mr. Jones er no' makkverk. Denne gangen er det usikkert å si om det er han selv, Wyclef Jean, eller Hr. Jones' bakapparat som har lagt inn en total skivebom, men denne tryner så det holder.

Konseptet er ganske enkelt: Ta en dose Tom Jones-vokal og legg på R'n'B og Hip Hop-rytmer fra Wyclefs relativt forutsigbare produksjoner, og du har Mr. Jones direkte levert. Hovedsakelig er dette låter laget av Wyclef Jean, men her maltrakteres også et utvalg coverlåter i samme slengen. Black Betty får så hard medfart av en prustende hvalross (Tom Jones), at den stopper opp i en stakkato pop-masturbasjon i telegramstil, med tilhørende flamenco-aktige gitarer(?!).

For å gjøre oss ferdig med cover-låtene, går vi over til den suppete I Who Have Nothing, som med sine strykere og synth direkte kverker alle de eventuelt mer spenstige forsøkene på fusjonsmusikk tidligere på plata. Hvis du i det hele tatt likte koplingen mellom musikken til Wyclef og vokalen til Jones, så mister du raskt denne respekten ved å sette på dette "velvalgte" sistesporet.

Egentlig er vel det verste av alt at en eller annen tomsing har bedt/tvunget/oppfordret Tom Jones til å forsøke å ræppe, og det er akkurat like vellykket som å ta med damen du akkurat har møtt på date på en strippeklubb. Det høres ut som Jones prøver å finne en "flow", men akkurat det høres ut som noe som er for sofistikert for herrens pusteapparat, slik at han i stedet går over til å høgge vokalene inn i steinblokk med en svært grov meisel. Jo mer kraft, desto mer stil virker å være mottoet.

Jeg klarer ikke å dra fram noe positivt denne gangen, Reload (1999) hadde klart sine kvaliteter, men denne gangen går det rett vest. Å slutte mens leken er god er et problem for mange velholdne artister, selv om de har nok penger på bok og ingen klare forventninger til seg. Og den fella har Tom Jones gått i med et smell.