Tanya Donelly

Sky Motel - Kristin Hersh (1999)
Crooked - Kristin Hersh (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Leirbålviser

En ganske kjedelig og anonym utgivelse som kanskje kan glede trofaste fans.

Kristin Hersh er godt kjent i indiekretser, både som frontfigur i Throwing Muses og som soloartist. Mens bandet i en årrekke har bedrevet ganske lystig indiepop, har hennes egne utgivelser vært preget av akustiske, triste låter. Hun sparka i gang solokarrieren med singelen Your Ghost, som ble en minihit i 1994. Siden den gang har det virket som om hun har fått mindre og mindre oppmerksomhet for hver plate. I 2003 kliner hun til både med The Grotto og en Throwing Muses-utgivelse, den første etter flere års pause.

På sitt beste klarer Hersh å hypnotisere sitt publikum med stemme og låter, på sitt verste er hun bare veldig kjedelig. Denne skiva har noe av det første og litt mer av det siste. Hun klarer bare ikke å få til låter, arrangementer eller fremføringer som forsvarer ei skive på 50 minutter. Det er for liten variasjon og spenning, samtidig som låtene ofte mangler det lite ekstra som gjør dem til myke drømmelåter.

The Grotto er ganske minimalistisk og innholder nesten bare Hersh selv, på en akustisk gitar. Unntakene er ved Howe Gelb, som dukker opp på tangenter her og der. Sammen får de plata til å høres ut som leirbålmusikk for den nære vennekretsen. Klimpring på akustisk gitar og forsiktig sang for halvmørke sensommernetter. Av og til tenker jeg at det er ganske hyggelig å høre stemmen hennes igjen, selv om jeg ikke akkurat er begeistret.

Har Hersh stagnert? The Grotto er i alle fall en samling middelmådigheter, som antagelig kun vil glede etablerte fans. For andre blir den for langdryg. Det er riktignok søtt her og der, men det er lett å bli matt og lei etter en runde med denne i spilleren. De ti sporene går litt for mye i ett, og blir ei litt slapp smørje. Gjespet er ikke langt unna, da hun som oftest sliter med å vekke noe særlig engasjement hos denne lytteren.