cover

Smoke Signals

Heavy Hands

CD (2008) - Language of Stone

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Stoner / Hardrock / Psykedelia

Spor:
Can't See Thru
Black Heart
Before It Takes Hold
She Got It
See Saw
From Stonehenge to Saturn
No. 6
I Stand Accused
3 Days Gone

Referanser:
The Black Angels
13th Floor Elevators
Indian Jewelry
Comets On Fire
Blue Cheer
Hawkwind
The Heads (UK)
Midnite Snake
Oneida
Entrance

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Run through the jungle

Tidsmaskinen har stoppet på 1971. Blant Vietnamkrigere og fredshippier dukker denne trioen plutselig opp.

Kvalitetsetiketten Language of Stone (ledet av Espers' Greg Weeks) har med sine åtte første utgivelser markert seg med å stort sett gi ut eksperimentell nyfolk av ymse sort. Med Smoke Signals bryter de denne stigmatiserende rekken. Brooklyn-bandet Heavy Hands graver seg heller ned i mørk stoner/prog, 70-talls tungrock og bluesbaset psykedelia med et hampduftende slør drapert over det hele. På debuten Smoke Signals smeltes groovy basslinjer, gnistrende wah-wah fuzz og trippy strobelys sammen i et slags traumefylt mareritt som fra Vietnamkrigens dager. Ikke på noen måte helt ulikt det Black Angels har gitt oss de siste årene. Eller et utall progband fra slutten av 60-tallet til midten av 70-tallet.

Den psykedeliske tilnærmingen til Heavy Hands er gjennomgående tilstede, og kan illustreres med for eksempel den singalesiske masken på omslaget og låttitler som From Stonehenge to Saturn. Men det skramler også av bandet, og de kvier seg ikke for å gå inn i garasjen: To-minutterne Black Heart og She Got It er forankret både i 90-tallets Seattle og 70-tallets Birmingham.

Men det er noen reale hodetripper som virkelig gjør denne skiva. Tribale See Saw er en ren killer, platens beste og 7 minutter der powertrioens kraft forenes med en groovy dynamikk som både blir slagferdig og dansbar på en gang. En av årets låter. Innledende Can't See Thru er også en viril faen, som riktignok ligger mer i streit stoner-terreng, men likevel evner å sette oss i rett stemningsleie. Jeg vil dessuten trekke frem 3 Days Gone, som åpner som en søvnig drogballade før den virvler ned Mississippi og inn i bluesjungelen på en sky av pot. Ikke ueffent i det hele tatt! På sitt beste har Heavy Hands en uovertruffen coolness, litt som om Creedence covrer Black Sabbath med Hunter S. Thompson som mentor og Hell's Angels som følge, men i mer stillestående stunder (Before It Takes Hold, No.6, I Stand Accused) blir Smoke Signals mer en pastisj over noe som har vært.

Bandet spilte forøvrig nylig på bransjetreffet CMJ i New York. Der loket også Øyafestivalen, og jeg vil ikke bli skuffet om Heavy Hands står i Middelalderparken i 2009.

comments powered by Disqus

 



Artikler, nyheter


Ekstranummer #63: Nostalgi i slengbuksas tidsalder: Den norske retrobølgen på 70-tallet, del 7

Krigstegneserier ble lest av gammel og ung og holdt minnet om andre verdenskrig friskt. Superheltene fristet derimot magrere kår i Norge. Ble de for futuristiske og teknologioptimistiske for tidas tilbakeskuende klima?

Podium

Hovedsiden / Siste:

sign post
10.10.14 - 12:56

sign post
10.10.14 - 12:53

MUSIKERE SØKES TIL POP-ROCK ...
29.08.14 - 10:51

> Registrer deg som forumbruker her.

Feedback


Jeg Vil Hjem Til Menneskene - Susanna Wallumrød
Konservativ?
(05.04.11)

Memories Of A Lifetime - Ole G. Nilssen
En fantastisk CD. Blir aldri lei av denne musikken!
(03.04.11)

The Agent That Shapes The Desert - Virus
Heilt ueinig
(29.03.11)

Groovissimo


Ought - More Than Any Other Day

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

Tidligere: