Little Man ( Wookie Remix)

Lauryn Hill
Nelly Furtado

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sterk debut

Fengslende pop med sterke vokalprestasjoner fra australske Sia, men forvent ikke nyskapning bak enhver tone.

I skrivende stund er det Kylie Minogue som står frem som Australias fremst popstjerne. Med en "ny" og sexy image står hun klar til å erobre USA med pinlig korte hotpants og trutmunn, mens hun stønner "ooh" og "aah". Mens frøken Minogue holder mediene informert om sivil status og annet som hører sladrepressen til, har en annen australsk popprinsesse sneket seg frem uten at noen her på berget har løftet øyenbrynene. Det er nå på høy tid at Sia får den oppmerksomheten hun fortjener. Med albumet Healing Is Difficult har hun produsert et album i spenningsfeltet mellom Lauryn Hill og Nelly Furtado.

Sia Furler er opprinnelig fra den australske byen Adelaide, men måtte, som mange andre håpefulle fra Australia, til Storbritannia før karrieren tok av. Som bakgrunnssanger for artister som Jamiroquai og Massive Attack har Sia jobbet seg frem i bransjen og "breaket" med det produsentdrevne prosjektet Zero 7. Som en av deres hovedvokalister, var Sia sterkt medvirkende til Zero 7s EP-utgivelser og albumdebuten Simple Things i 2001. Samme år slapp Sia sin første solosingel Taken For Granted, som umiddelbart entret Storbritannias singellister. I bakrusen etter garage- og 2-Step- boomen året før, gikk Sia hen og leide inn Wookie til å remikse sporet Little Man, som etter sigende solgte 10.000 white label-kopier. Wookies remiks av sporet er å finne som bonusspor på Healing Is Difficult.

Albumet starter med en meget sterk låtrekke som innledes av Fear; et spor som presenterer vokalisten Sia. Lag på lag over en stakkato rytme, er det stemmen til Furler som driver det hele fremover. Av samtidige artister er det Nelly Furtados vokale rampestreker som dukker opp i pannebrasken, men sammenlikningene kan selvsagt trekkes lenger tilbake i tid til Sade eller Billie Holiday for den saks skyld. Andre smaksprøve fra skiva og singelen som fulgte opp Taken For Granted, er den tematisk mørke Drink To Get Drunk. Originalversjonen preges av sparsommelig instrumentering hvor tangenter og blåsere harmoniserer over en meget enkel og repeterende rytme. Different Gear bidrar med en remikset versjon som på alle måter introduserer låta for ett nytt gir. En jagende rytme leder vei til dansegulvet, mens Sias vokal er like nøktern og konstaterende som på originalversjonen.

Sterkest av de innledende popperlene er første singel Taken For Granted. En standard rytme er lagt over Prokofievs karakteristiske tema fra Romeo og Juliet, mens vokalen formidler en sørgelig historie om misbrukt kjærlighet. Samplingen fra Prokofiev sitter som støpt og låta har alle ingredienser til å bli en landeplage hvis musikksjefene der ute plukker den opp. Sia låner i øst og vest og ender opp med et uttrykk som ikke er fullstendig unikt, men hun leverer helstøpt pop med kredibilitet som få av dagens popartister kan vise til. Det er spesielt i de roligere partiene at uttrykket hennes blir vel likt for mange andre; som på Blow It All Away og Get Me hvor Lauryn Hill, Erykah Badu og Alicia Keys står i referansekøen.

Furlers styrke ligger ikke i hennes originalitet, men snarere i evnen til å forfatte fengende melodier som hever låter som I'm Not Important og Sober And Unkissed fra anonyme kopier til skinnende popperler. Heldigvis er det ikke meningstom pop som leveres; med titler som I'm Not Important, Healing Is Difficult og Taken For Granted er det tydelig at livet ikke har vært en dans på roser for Furler. Den alvorlige undertonen balanseres med underfundig (australsk?) humor på låter som Fear; hvor Furlers venner og familie får sine verste redsler ramset opp.

Den avsluttende Insidiously med sine åtte minutter holder på litt for lenge på tomgang, og kunne slik sett vært kuttet fra utvalget. De to bonusremiksene som er inkludert på denne utgivelsen løfter avslutningen i retning av dansegulvet, og redder skiva fra en heller laber avslutning. Wookies remiks av Little Man er sterkere enn originalen, selv om den gir skiva et tidsspesifikt preg av 2-Step og garage. Vinneren er dog Different Gears versjon av Drink To Get Drunk som for alvor gjør deg klar for en runde på byen. Konklusjonen blir at Sia Furler har levert en meget interessant debut, som bør få mer oppmerksomhet enn den har blitt tilgodesett med så langt. Et godt kjøp for de som trenger et lekent soundtrack til kvelder på balkongen.