Brian Eno
Tortoise
Pole

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Sukkertid

Pekler børster støv av gamle lydillustrasjonsplater og gjenoppdager seg selv som knitter-komponist med stoppeklokke og raskt opprisset storyboard...

Lydbibliotek over produksjonsmusikk (særlig) for film/video-produsenter hadde sin storhetstid flere tiår før konseptet med å laste ned gratis, egenprodusert musikk over nettet oppstod. Formålet er å forenkle prosessen med klarering av rettigheter og utvalg av musikk ved å utgi album der hvert enkelt spor har en beskrivende kommentar om hva slags type scene musikken passer til og hva slags atmosfære som (kanskje) kan assosieres ut av musikken. Disse albumene tilbys produsenter og er sjelden å se i såkalt vanlige platebutikker (om det fortsatt finnes noe slikt). I noen tilfeller er prisen på et slikt album over tusen kroner, men som sagt med den fordelen av det er mye lettere å klarere rettigheter enn om du hadde ønsket deg tre sekunder av Rolling Stones i din neste spillefilm. Musikken på disse platene er ofte (men ikke alltid) innspilt av ukjente musikere og har et rykte på seg for å være annenrangs, likevel finnes det for tiden noen som vil leke litt med selve konseptet.

Californske Andrew Pekler har i de senere år vært bosatt i Berlin og har tidligere gitt ut plater som Station to Station (2002), Nocturnes, False Dawns & Breakdowns (2004) og Strings + Feedback (2005) - alle i grenselandet mellom post-rock og glitch - på velrenommerte etiketter som ~Scape og Staubgold. Kranky, Peklers nåværende kontraktgiver, må vel også i høyeste grad defineres som velrenommert og er i tillegg langt bedre kjent enn de tyske selskapene her oppe på berget.

Cue inneholder kutt med varighet fra rundt ett til åtte minutter og mye basert på analoge synther, piano og småfjern, minimalistisk perkusjon. En samling instrumentale bagateller og elektromarsipan fra en ny sukkertid. Clusters Zuckerzeit står som en ruvende referanse for denne lekne kammermusikken for musikkbarnehagen og det daglige elektro-husarbeid. Selv om støy og feedback er vanlige bestanddeler her, dominerer likevel enkle, melodiske motiver og lett hjerteflimrende pulser. Som en tørrvittig pastisje over et ekte lydbibliotek har hvert spor en konkret liten beskrivelse, for eksempel: "ambiguous western atmosphere resolving into children's tune, swirling cymbals added" (Roomsound).

Grepet med å la seg inspirere av lydillustratørenes sterkt begrensete kunstneriske frihet og jobbe innenfor klart avgrensete rammer er muligens uvanlig, men samtidig var gruppa "ung mann uten fast jobb, spiller diverse tangentinstrumenter, men helst ikke sammen med andre, har store musikalske ambisjoner, men jobber foreløpig i studio som tekniker med rett til å bruke studioet til egne prosjekter etter klokka tre om natta" klart overrepresentert i lydillustratør-statistikkene før i tiden også. Pekler gjør med andre ord ikke mye som er konseptuelt nytt, selv om alt materialet er interessant nok til at det er hørbart og noen ganger i nærheten av å være ekte inspirerende.

Cue passer godt inn i Krankys profil og plasserer seg kvalitetsmessig sånn i midtsjiktet.