Ramones
The Queers

Kids In Satanic Service - Wonderfools (1999)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tight skandinavisk rock

Mot alle odds er Wonderfools fra Grua tilbake med sin tredje skive.

En av norsk rocks best bevarte hemmeligheter er tilbake med sitt tredje album, bare ett år etter forrige utgivelse. Brønnen er langt fra tom; her er fortsatt masse sterkt materiale fra Grua-kvintetten. Future Classics er et dusin harde, melodiøse rockelåter fra et tett og samspilt band, på tross av at dette er deres tredje ulike oppsett på like mange skiver. Kun Zugly er fortsatt med av de opprinnelige tre som startet powertrioen i 1996. Bandet splittet i 1999, men kom sammen igjen to år senere, fikk kontrakt med svenske Wild Kingdom, og etter litt utskiftinger er resultatet to knallsterke comeback-skiver.

Future Classics er stappfull av knallgode låter. Alle endringene tatt i betraktning hviler det fortsatt et umiskjennelig Wonderfools-sound over det hele, med en klar rød tråd fra førsteutgivelsen Kids in Satanic Service i 1999 fram til i dag. Her er harde gitarer, rå boogie, flerstemt koring og et fjellstøtt komp fra bass og trommer. Musikken rommer elementer fra punken, særlig den amerikanske, med navn som Ramones og litt senere Queers som de mest åpenbare referansene. Låtene varer altså sjelden mer enn tre minutter, men lydbildet er mye bredere enn Ramones og Queers; man kan sammenligne med kollegene fra Sverige som Peepshows og Hellacopters som bruker flere elementer fra sørstatsrocken. Dette er med andre ord testosteronfylt allsangrock av ypperste merke. Ikke noe nyskapende, men akk så energisk og morsomt.

Plata åpner med en av de beste låtene, Secrets and Lies. Etter en klassisk rå gitaråpning er det en god melodi og et iørefallende refreng som tar over; dette er rock med klare referanser til både powerpop og tungrock. Perfekt partymusikk. Tenderman følger opp med enda mer koring. Som resten av albumet er den nydelig produsert, og en skikkelig humørspreder. Partyfaktoren også i høysetet på All I Want is You og Woman! Woman! Woman!. Her får vi mer av det samme, men ikke fullt like artig. Høyt tempo, men Wonderfools glemmer å bremse i svingene. Sistnevnte er kanskje platas svakeste spor? Hangin In Hangin Out er en seigere og mer episk affære, og er en fin låt som kanskje minner mer om de nordamerikanske bandene Replacements og Hüsker Dü på sitt mer melodiøse. Låta mangler nok prikken over i'en, som vil gjøre at den til mer enn bare minner om gamle helter. Fjerdesporet Hungry Eyes er også litt roligere i formatet, veldig boogieaktig med et nydelig poprefreng. Absolutt en bra låt.

Wonderfools får altså retropakka til å høre frisk og moderne ut, selv med en del retro gitarsoloer. Bandet greier også å ta ned tempo og beveger seg noen ganger mot Kiss-soundet fra siste halvdel av syttitallet. Bandet greier altså å mikse flere genre med stil, og kommer godt ut av det spesielt på Do You Remember. Dessverre er ikke sistesporet Naggin noen stor avslutning, men med et album med så mange bra låter merker man tydeligere nedturene når låtmateriale blir mer ordinært. Future Classics hører trygt til eliten av utgivelser innen norsk rock anno 2004. Musikk som er perfekt til vorspiel og party, og som selvfølgelig best nytes live på en mørk klubb rundt midnatt.