Quo Vadis
Petite Fleur

Lalo Schifrin

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Artig debut

Jazz-ynglinger fra Trondheim har laget kompleks musikk som det svinger av.

Det er intet nytt i at unge norske musikere mestrer jazz. Så også på denne skiva. Kvintetten kommer fra jazz-linja i Trondheim og Berklee i Boston. Låtene er signert gitaristen Kim Myhr. Musikken knytter an til bordeller som rundt forrige århundreskifte var møteplasser for mennesker med ulik etnisk bakgrunn. Stedene ga dermed grobunn for musikk inspirert av mange forskjellige musikalske føringer og stemningsleier. Et vel glamorøst og romantisk forhold til bordeller som står i sterk kontrast til musikken som er fengende, spennende og interessant i tillegg til å være dyktig spilt.

Musikken inneholder naturlig nok mange ulike musikalske inspirasjonskilder, flere som har blitt populære de siste årene. Klezmer-inspirasjonen er fremtredende i flere av låtene. Her er også jazz, tango, østeuropeisk folkemusikk og samtidsmusikk. Mange av låtene er komplekst arrangert uten at det fører til at det blir ufokusert og utflytende av den grunn. Stemningsmessig går det fra seige låter der musikerne trekker ut så langt som mulig og får nærmest anstrøk av noe salmeaktig og religiøst over seg til de mer umiddelbart fengende låtene. Samtidig har Myhr laget komposisjoner som gir muligheter for improvisasjon. Heldigvis uten at det går på bekostning av den melodiske framføringen. Instrumentene står klangmessig lekkert til hverandre og samtlige musikere får anledning til å utfolde seg.

Inspirasjonskildene er mange og det blir dødfødt å ramse opp all musikk man tidligere har hørt som også kan "høres" på Bordello Music. Flere av jazzens store mestere har gruppemedlemmene garantert lært mye av. De tyngre stemningene har ofte anstrøk av sigøynermusikk, men også trekk fra salmer vi finner i vår hjemlige tradisjon. Knut Erik Jensen sitt accordion er selvfølgelig med på å understreke sigøyner og Klezmer elementene. Pussig nok er det flere stemningsbilder som minner om tidlig 70-talls filmmusikk der for eksempel filmkomponisten Lalo Schifrin stod sentralt.

Skal man komme med noen innvendinger blir det at mye av musikken virker vel kalkulert på en slik måte at uttrykket blir noe sterilt og følelsesløst. Enkelte ideer virker også litt uferdige og ikke spesielt fengende. Dette er skjønnhetsflekker på et gjennomført lekkert album.