cover

On Your Sleeve

Jesse Malin

CD (2008) - One Little Indian / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Indierock / Folk / Americana / Singer/songwriter

Spor:
Looking For a Love
Do You Remember Rock'n Roll Radio
Sway
Russian Roulette
Gates of the West
Me and Julio Down by the School Yard
You Can Make Them Like You
Walk on the Wild Side
Harmony
Rodeo Town
Wonderful World
Operator
I Hope I Don't Fall in Love With You
Everybody's Talking

Referanser:
Neil Young
Bright Eyes
Bruce Springsteen
Ryan Adams

Vis flere data

Se også:
The Fine Art of Self Destruction - Jesse Malin (2002)
Wendy - Jesse Malin (2003)
The Heat - Jesse Malin (2004)
Glitter in the Gutter - Jesse Malin (2007)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Veiet og funnet for lett

Punkveteran prøver på seg fars litt for store sko.

En ting som er sikkert er at ingen kan beskylde Jesse Malin for ikke å ha guts!

Det gamle testamentet forbyr mennesket å forsøke å gjenskape hva Gud allerede har skapt, men dette kan ikke Jesse Malin ha fått med seg. I presseskrivet presiseres det til og med at denne platen ble spilt inn over bare syv dager; like mange dager som Vårherre visstnok brukte på å skape hele jorden og universet.

Nå skal jeg ikke antyde at jeg driver med noe avgudstilbedelse, men når en snakker om størrelser som Lou Reed, Tom Waits, Neil Young, Paul Simon og Elton John er det vanskelig å ikke bli grepet av en enorm følelse av respekt og ydmykhet med tanke på hva disse herrene står for og har bidratt med i moderne musikkhistorie.

Allikevel er det nettopp dette som har ledet Jesse Malin til å gjøre det han har gjort.

Men der andre velger å la slike navn inspirere seg i sitt eget låtskriverarbeid, eller kanskje dedikere en låt til en av artistene som et ekstranummer på en konsert, gir Jesse Malin like godt ut en hel plate med coverlåter.

For all del, det gis ut masse slik coverplater, men da dreier det seg som oftest om tributeplater der flere artister går sammen om å formidle sine tolkninger. Det tilhører sjeldenhetene at én artist velger å vie et helt album til dette; uten innslag av egenprodusert materiale i det hele tatt.

Derfor sitter jeg og funderer litt over hensikten og hva Malins motivasjon for denne utgivelsen er, bortsett fra å hylle de som har vært til inspirasjon for ham, noe han presiserer i plateomslaget i form av et utvalg av anekdoter, til tider av det umodne slaget, fra oppveksten og fram til i dag.

Som soloartist står Jesse Malin trygt på egne ben etter flere år i New Yorks indiepunk-miljø, hvor han har vært vært involvert i velrespekterte band som D Generation og Heart Attack. Punken la han delvis på hylla og valgte heller å finne tilbake til røttene i de amerikanske singer/songwriter-tradisjonene.

Han fikk til og med med seg selveste Bruce Springsteen på den forrige plata (Glitter in the Gutter), som solgte over 10.000 eksemplarer bare i Europa. At han er inspirert av de tidligere nevnte artistene er til å ta og føle på i uttrykket, som han har brukt tre utgivelser på å finne fram til.

Og det er nettopp her problemet ligger: Når andre band velger å spille inn coverlåter er det gjerne for å kle de opp i en annen lyddrakt og tolke de innenfor egen sjanger.

Jesse Malins tolkninger framstår på ingen måte som karaoke, og for å si det som Jan Fredrik Karlsen ville sagt det: "Han gjør det til sin egen låt!". Men han velger å møte kolossene på hjemmebane og det kan bare ende på en måte: Når jeg hører på låtene får jeg heller lyst til å sette på originalene. Jeg kan ikke tro noe annet enn at enhver artists motivasjon for å gi ut en plate er at folk skal høre på nettopp seg selv - og ikke få lyst til å sette på noe annet!

Men selv om Malin faller litt igjennom på en del av låtene på On Your Sleeve er det ikke bare ravnsvart. Han leverer blant annet en glimrende tolkning av Lords of the New Churchs Russian Roulette. Den opprinnelig minimalistiske Rodeo Town av The Kills får en verdig oppgradering av Malin pluss besetning, hvis innsats det ikke er noe å utsette på gjennom hele platen.

Hadde Malin skrevet disse låtene selv og presentert de med sitt lydbilde hadde denne platen vært en klassiker. Men faktum er at flere av disse låtene på mange måter allerede er det og han tolkninger fungerer bare som påminnelser om den genialiteten som ligger bak.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Sea and Cake - Everybody

(Thrill Jockey)

Når værgudene svikter er det godt det fins band som The Sea And Cake.

Flere:

The Streets - Original Pirate Material
Noxagt - Turning It Down Since 2001