The Man-Machine - Kraftwerk (1978)
Computer World - Kraftwerk (1981)
Electric Cafe - Kraftwerk (1986)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Metropolis

Kraftwerk forener Europa ved hjelp av kjølig elektronikk og tysk presisjon, samt inspirer en ung amerikaner til revolusjon.

Jeg fascineres av tanken på at en knapt 20 år gammel gutt stod bøyd over en kasse med vinylplater i en bruktsjappe i South Bronx på begynnelsen av 80-tallet. Kevin Donovan blar seg dypere og dypere ned i vinylkassa - forbi B.B. King, Ben E. King, Kinks og Kiss - og stopper opp ved en plate hvor fire oppstyltede menn pryder omslaget sammen med tittelen Trans-Europe Express. Resten er hip hop-historie.

Kraftwerk var godt kjent utover avantgarden i mellom-Europa da Afrika Bambaataa transformerte tittellåta på Trans-Europe Express til grensesprengende pre-hip hop med Planet Rock i 1982. Autobahn (1974) gav Kraftwerk et gjennombrudd, men det er Trans-Europe Express fra 1977 som sikret gruppas ettermæle med et tilnærmet kommersielt uttrykk på flere av låtene.

Albumet begynner med den vakre Europe Endless hvor glidende keyboardlinjer utgjør melodien mens gjentagende vokal messer den enkle teksten. Den manipulerte vokalen forskuterer det mekaniske uttrykket på Man-Machine året etter, mens den gjentagende rytmen underbygger forkjærligheten til maskinens rytme. De påfølgende låtene The Hall Of Mirrors og Showroom Dummies tar opp illusjonen som et av de sentrale temaene for utgivelsen. Hele veien er det de minimalistiske og rytmiske grunnrissene som dominerer.

The Hall Of Mirrors er blant de mest fascinerende låtene på albumet. Jeg vet ikke om referansen til Versailles og solkongens stormannsgalskap er tilsiktet, men uttrykket i låta formidler en tom melankoli på utmerket vis. Den anemiske vokalen kombinert med en rytme av ensomme skosåler i en tom sal frembringer sterke assosiasjoner til livstretthet og seg-selv-nok. Glimrende!

Det er tittellåta som er albumets hovedverk, og danner omrisset for albumets andre hovedtema: Europa. Sammen med Europe Endless og Franz Schubert, er Trans-Europe Express en bevrende hommage til Kraftwerks egen verdensdel. Igjen gir den manipulert vokalen assosiasjoner til mekanikk og den gjentagende rytmen gir assosiasjoner til togreisens hypnotiske puls.

Det er ikke alle låtene på albumet som etterlater et like sterkt inntrykk. De avsluttende verkene Franz Schubert og Endless Endless består av resirkulerte temaer fra de andre hovedlåtene på albumet og bidrar med lite nytt i så måte. Dette gir albumet en noe stillferdig avslutning etter at Trans-Europe Express og Metal On Metal har kommet i mål.

I min verden har Afrika Bambaataas sampling av Trans-Europe Express tilført låta nytt innhold og bidratt til å forlenge albumets aktualitet. Det er i globaliseringens ånd at fire tyskere i nystrøkne skjorter la grunnsteinen til Bambaataas luftslott Zulu Nation. Med Trans-Europe Express brøt Kraftwerk barrierer i musikalsk og interkulturell forstand, og takket være Kevin Donovans utrettelige vandringer (mens han nynnet ”zulu” til seg selv) i New Yorks platesjapper, fortsetter Kraftwerk å fascinere tilhengere av hip-hop, electro, ambient, house og techno den dag i dag.