Tell Tale Heart

Ride
Adorable

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Absolutt midt på treet.

Første ut i 7-tommer serie fra Banana Party. Potensielt samleobjekt, men lite spennende musikalsk sett.

Sveinung Rindal lanserte i september 2002 et nytt selskap ved navn Banana Party. Fra base i Bergen har Rindal som mål å gi ut en serie i 7"-formatet. Karakteristisk er de knallgule vinylplatene, med Andy Warhols berømte banan trykket på et gjennomsiktig omslag. Dermed ligger alt til rette for et nytt konsept for vinyl- og popelskere i det ganske land. Første utgivelse på Banana Party er en split med Bergensbandene Tennis og Whopper.

Tennis har allerede sluppet sitt debutalbum Your Friend in Sound. På denne singelen stiller de med Shake, en up-tempo, gitarbasert pop-låt, med en klassisk vers-refreng struktur. Fem-manns sterke Tennis holder intensiteten oppe, men til tross for trykket er låten altfor forutsigbar og bakstreversk til at interessen holdes ved like. Den har i så måte fellestrekk med Askil Holms Seven Days in the Sun. En annen aktuell referanse kan være Libido som herjet i Bergen på slutten av 90-tallet.

Whopper har en noe lenger fartstid med albumet Let's Make Sounds fra 1999 bak seg, og de kommer etter sigende med en ny langspiller om ikke så lenge. Tell Tale Heart er en litt mer sofistikert låt der et piano og en laidback vokallinje krydrer innledningspartiet og avslutningen. Mellompartiet er en eksplosjon av gitarkaskader i brit-pop landskapet, noen husker kanskje band som Adorable og Ride? Tell Tale Heart er heller ingen overraskelse av en pop-låt. Den skiller seg ikke nevneverdig fra den gemene hop, men gjør at denne utgivelsen blir interessant utover samleverdien.